sjuk silvermolly??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bloodflower
    • September 2003
    • 13

    sjuk silvermolly??

    Jag har en liten mollydam hemma, som oroat och bekymrat mig ända sen jag köpte henne för ca tre veckor sedan. I affären såg hon jättefin ut, lagom rund som en molly ska se ut utan att vara "med yngel". Men... grejen är att hon VAR med yngel, hon fick dom redan första natten. Jag blev såklart jätteglad och släppte ner alla nio bäbisar i yngelkassen. På eftermiddagen var alla döda... Och jag förstår fortfarande inte varför.

    Men det är inte ynglen som förbryllar mig, det är deras mamma, för hon är så smal!!! Hon ser HALV ut! Rygg- och stjärtfenan är "indragen", och hon simmar jättevingligt. Men hon äter och verkar må hyfsat, så det skulle kännas dumt att behöva ta bort henne. Men när hon ibland bara ligger på bottnen eller står helt still vid vattenytan börjar jag fundera på om det inte vore det bästa ändå...

    Vad kan ha hänt, och vad ska jag göra????
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Berätta vilka övriga fiskar du har och ditt akvarium, dina vattenvärden, då är det lättare för någon att hjälpa dig
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Bloodflower
      • September 2003
      • 13

      #3
      jag har ett 110-liters akvarium, med två stycken silvermolly, nio platy, två pansarmalar, några räkor...

      läste inlägget nedanför, beskrivningen stämde precis in på min silvermolly, är det så att hon kan ha bukvattensot?? Har det isåfall gått så långt att de andra också är smittade då?
      För fram till igår hade jag tre silvermolly, men den honan som såg ut att vara i jättefin kondition var död imorse... så nu är det en hanne och den jättesmala kvar.

      Är det för sent att medicinera om det är bukvattensot? Så inte alla fiskar dör, menar jag... Jag är ganska ny som akvarist, skaffade det första i september...

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Du glömde att berätta hur du sköter det viktigaste, vattnet.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Bloodflower
          • September 2003
          • 13

          #5
          med risk att låta så korkad att jag knappt törs skriva, hur menar du? *kryper ihop och gömmer mig*

          med vattenbyten har jag gjort så att bara fyllt på när det dunstat av, för jag har bara haft akvariet igång en månad. Jag har faktiskt inte kollat vattenvärdena än. Borde förmodligen göra det, antar jag?

          fan vad dum jag känner mig... *mummel*

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Läs på Zoopets första sida om hur du sköter ditt akvarium.
            Kanske du ska glömma det som varit och börja om från början.

            Mår fisken inte bra så låt den sluta sina dagar.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Bloodflower
              • September 2003
              • 13

              #7
              jag gör faktiskt precis som det står på förstasidan... ville bara få hjälp att få nån slags diagnos på fisken, men det kanske finns nån annan som kan hjälpa mig att svara på det.
              Även om jag inte kollat värdena /(tyckte inte det verkade behövas), så kan jag faktiskt räkna ut vad man gör och inte gör med ett akvarium. Menar du att jag borde spolar ner alla mina fiskar i toaletten och starta om akvariet igen? *bara undrar*

              Kommentar

              • kia
                • August 2003
                • 366

                #8
                Jag är också nybörjare, skaffade mitt första akvarium i augusti tror jag det var. Sedan har det blivit två till! Jag har lärt mig att fiskar dör ibland utan att man kan ange någon förklaring. Jag förlorade nyligen en grön svärdbärare på liknande sett som du. Hon hade varit i akvariet en månad, men höll sig lite för sig själv. Förra veckan fanns några yngel som nästan måste varit hennes (de lever än) men själv gick hon hädan. Din firre kanske "kastade" ynglen av stress för tidigt och de var inte livsdugliga.

                Mina vattenvärden är bra. Jag mäter rätt ofta. Det är viktigt att göra, framför allt i början, och framför allt nitrit. Första gången kan du ju gå till djuraffären med lite vatten i en burk och be dem att göra det åt dig.

                Det finns dropp-tester (man känner sig som en liten kemist med provrör och allt). De kostar dryga 100 lappen, men de räcker ganska länge (ska förvaras i kylskåpet.

                Jag har mätt Nitrit (gifter som bildas i vattnet och snabbt kan ta död på alla fiskar om värdena blir höga). Ph som visar hur surt eller alkaliskt vattnet är (olika fiskar trivs i olika surhetsgrader), mina PH värden har jämnt legat runt 7 dvs neutralt. Så har jag mätt Kh, vattnets hårdhet. Om vattnet är för mjukt (Stockholms kranvatten är väldigt mjukt) kan Ph-värdet pendla väldigt mellan natt och dag. Det kan leda till fiskdöd. För att höja Kh kan man tillsatta kalk eller bikarbonat, men läs mer om detta innan du börjar exprementera. Höjer man Kh brukar Ph automatiskt höjas också.

                Lycka till och "börja om från början" med de fiskar du har, se till att vattenvärdena är stabila och bra innan du skaffar några fler fiskar!

                Lycka till!
                Nybörjare, Nivå II .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                Kommentar

                • Bloodflower
                  • September 2003
                  • 13

                  #9
                  tack, det var precis det här jag behövde få reda på... skönt att det finns några vänliga själar på det här stället. Inte helt lätt att vara nybörjare, när folk behandlar en som om man vore korkad...

                  men nu ska jag ge mig av till djuraffären, förhoppningsvis vet dom underbara människorna där ännu mer om vad det handlar om

                  Kommentar

                  • kia
                    • August 2003
                    • 366

                    #10
                    En del är lite råbarkade, men de flesta har nog hjärtat på rätta stället! :-)
                    Nybörjare, Nivå II .
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                    Kommentar

                    • Bloodflower
                      • September 2003
                      • 13

                      #11
                      Ja, du har säkert rätt! =)

                      Kommentar

                      • JR
                        • April 2003
                        • 2112

                        #12
                        sen har kanske inte kramfors haft silvermolly?
                        min silvermolly fick yngel, visserligen 55 st, och hon såg ut som om hon skitit ut en flodhäst.. bara en ryggrad som simmade runt efteråt.
                        det tog kanske 3-4 dagar innan hon ätit upp sig så hon såg ut som en fisk igen.
                        se till att byta vatten oftare, inte bara fylla på =)
                        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                        Kommentar

                        • morsan
                          • August 2003
                          • 285

                          #13
                          55!!!
                          *tackar min lyckliga stjärna och mindre fertrila hona*
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882


                          msn: sonya2@hotmail.com

                          Kommentar

                          • Bloodflower
                            • September 2003
                            • 13

                            #14
                            Ojoj... jag tackar nog också min lyckliga stjärna för att mina fiskar är lite mindre produktiva... =)

                            Nej, han kanske inte haft nån silvermolly, man vet aldrig. Jag vet i alla fall att man inte känner sig särskilt välkommen med sina nybörjarfrågor på zoopet.com, valde att traska till djuraffären, där det finns experter... alla säger så olika här.

                            Jag hoppas iofs att min lilla gumma blir bättre, men hon fick ungarna för tre veckor sen och är fortfarande bara en ryggrad. Blir hon hängigare så är det fiskhimlen nästa, för hennes egen skull!

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Nja, lite från ämnet, det är så att jag har skött fiskavdelningen i den Zoobutik där jag arbetar extra och haft att göra med de flesta vanliga fiskarterna.
                              Det har aldrig varit några problem med fiskarna där.

                              Men om jag trots allt får ge ett råd om när fiskarna fött/lagt rom, är att ge dem vitaminer, många fiskar blir svaga av födandet och för att ge dem bättre möjlighet att repa sig är vitaminer ett måste, det eliminerar också till en del risken att när fiskarna är svaga bli angripna av parasiter och bakterier.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...