Astma/allergi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • darkside
    • November 2003
    • 165

    #16
    Gräsallergiker kan få reaktioner av att pyssla med akvarieväxter

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #17
      Jag är inte allergisk mot nått sånt. Det enda är sommartomater (högre koncentration av nått ämne?) som det kliar av också.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • sundelin
        • October 2003
        • 232

        #18
        Så slutsatsen av detta är att man inte kan få astma anfall av akvarium i lagom mängd vill säja, eller är det någon som kan få det?
        .

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Ursprungligen skickat av darkside
          Gräsallergiker kan få reaktioner av att pyssla med akvarieväxter
          Ger växterna ifrån sig luftburet pollen?
          Det är i alla fall det som orsakar min gräsalergi.
          Har aldrig fått någon reaktion av akvarieväxterna i alla fall.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • walle_1
            • April 2003
            • 221

            #20
            Jag själv har astma och tänkte lägga mig i diskussionen. Akvarium ger inte astmaanfall, däremot mögel som kan bli av ett akvarium i ett för fuktigt rum. Akvarieväxter ger knappast ifrån sig pollen och borde inte ge reaktioner hos allergiker. Iaf inte luftburet, möjligen att man kan reagera på händer eller något sådant men astma innebär att luftrören sväller igen.

            Angående tomaterna så är det det röda ämnet i som ger reaktion. Troligen mer sådant i på somrarna.


            MVH Martin
            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • cecilia
              • January 2003
              • 754

              #21
              Har precis läst en bok (som varmt kan rekommenderas - Lindholm: Algfenomen och algproblem)där författaren uppger att predisponerade personer kan få astmatiska besvär vid algblomningar (som ju inte är några "blomningar" i vanlig bemärkelse).

              Kommentar

              • Solen
                • September 2003
                • 2997

                #22
                Hej

                Jag själv är svår multig allergiker och vi har nu på barnens önskan skaffat ett kar och jag får kraftiga hudreaktioner när jag planterar eller gör rent filtret men även av maten då främst myggisar men även torrfoder.Och naturligtvis kan jag inte låta bli det är ju så kullll.

                Barnen har oxså allergi mot fisk som jag men har inte reagerat alls.

                Nåt att tänka på, vissa individer kan få reaktioner från luftvägar och slemhinner av för högluftfuktighet. Alltså kan din vännina ha rätt om hon tidigare levt i en torr miljö så att säga, kan alltså akvariets luftfuktighet ge reaktion hos henne.

                Vi hade vårat kar öppet först men vi täckte för efter ngn vecka för jag blev irriterad av doften.

                Barnen sägeret är underbart att äntligen ha husdjur!
                Pricken den Store !
                ~~~~

                Kommentar

                Arbetssätt...