Astma/allergi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundelin
    • October 2003
    • 232

    Astma/allergi?

    kan akvarium utlösa någon av dessa sjukdomar? kan man få astma anfall av akvarium? allergi av aakvarium?
    .
  • Jessa
    • September 2003
    • 454

    #2
    Tror knappast att man kan få astma av ett akvarium. Astma får du oftast av damm och akvarium dammar inte.

    Det enda som jag kan tänka mig att du kan få allergi mot är vattenberedningsmedlen som du ska använda. Annars så borde det inte finnas något alliergiframkallande.

    Kommentar

    • sundelin
      • October 2003
      • 232

      #3
      en jag känner säger att hon får astma av akvarium, jag tror hon är en hypokondriker.....
      .

      Kommentar

      • M.W
        • November 2002
        • 393

        #4
        Man ska nog akta sig för röda mygglarver, och för övrigt så kan hög luftfuktighet irritera om man har astma, men jag har inte märkt något på svärmor som får problem när det är dimmigt eller regnar mycket. Så det bör inte vara något problem.
        If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

        Min blog
        PlantSwap

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Röda mygg är starkt allergiframkallande.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • sundelin
            • October 2003
            • 232

            #6
            inga mygglarver finns det utan det är själva akvariumet som hon säger att hon blir allergisk emot??
            .

            Kommentar

            • Carro
              • October 2002
              • 255

              #7
              Jag brukar få problem utan astma när jag rengör vår innerpump i 105:an därför har vi nu beställt en liten ytterpump till denna så man slipper röra i den så ofta. Jag får även problem av att gå i akvarieaffärer som inte har bra vädring/luftkonditionering eftersom det blir så hög luftfuktighet där.

              (Jag tycker att man bör akta sig för att kalla folk för hypokondriker eftersom det finns så mycket som tex. lukter som kan utlösa astmaanfall som ni/vi inte vet någonting om. Man behöver alltså inte vara allergisk för att få ett astmaanfall av akvarium eller något annat med för den delen.)

              /C

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Jag har märkt av att det kliar lite i huden när jag grejjat i något akvarie men det är lätt avhjälp genom att tvätta armarna.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Läkaren i familjen säger att man vare sig kan få astma eller allergi av själva akvariet.
                  Däremot kan en väldigt hög luftfuktighet (krävs mer än ett eller två akvarier i ett hem) göra att t.ex. spånskivor i väggar, eller mattor under akvariet möglar och mögelsporerna kan ge upphov till allergier och även s.k. astmatisk allergi.
                  Som Carro skriver så kan en lokal med många akvarier (t.ex. affär eller odling) med dålig ventilation ge upphov till astma eller allergi-problem.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Det måste ju vara nått ämne i vattnet som gör att det kliar.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • tommpa
                      • October 2003
                      • 69

                      #11
                      Ursprungligen skickat av AndreasN
                      Det måste ju vara nått ämne i vattnet som gör att det kliar.
                      Jo någonting gör att det kliar...
                      Har du salt i??
                      Kröken - det enda raka!

                      Kommentar

                      • napalm
                        • February 2003
                        • 11

                        #12
                        ja har en dotter som har astma o det är ingen fara med henne tvärt om det är bra o ha ett akvarium som luftfuktare.sen har ja hört om en som ar allergisk mot fiskmaten och senare även mot fisk.så för han är det slut fiskat för och även som akvarist.

                        Kommentar

                        • Elana
                          • April 2003
                          • 239

                          #13
                          Min man är allergisk mot i prinic allt, men vi kan ha två akvarier utan några som hellst problem. Känner flera andra astma-allergiker som hade akvarier på sina rum utan problem. Det enda vi är nogranna med är att tvätta händerna efter att ha matat fiskarna och ser till att ingen fiskmat hamnar utanför akvariet för det har vi läst på rätt många ställen ska vara det enda som kan framkall allergi. Åt andra sidan har akvarievattnet en lite speciell lukt, som känsliga personer mycket väl kan reagera på... jag använder kolfilter ofta för att få bort den lukten utifall den skulle kunna orsaka problem. Bäst att vara försiktig när det gäller sådanna saker...
                          Mvh
                          Elana
                          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                          Kommentar

                          • sundelin
                            • October 2003
                            • 232

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Carro

                            (Jag tycker att man bör akta sig för att kalla folk för hypokondriker eftersom det finns så mycket som tex. lukter som kan utlösa astmaanfall som ni/vi inte vet någonting om. Man behöver alltså inte vara allergisk för att få ett astmaanfall av akvarium eller något annat med för den delen.)

                            /C
                            Hon är en typiskt pillertant äter piller mot allt och har "haft" alla sjukdomar alltid av värsta sorten.... skulle jag säga att jag hade HIV skulle hon ha AIDS, bara hon e värst!!!!
                            .

                            Kommentar

                            • AndreasN
                              • July 2003
                              • 2732

                              #15
                              Ursprungligen skickat av tommpa
                              Jo någonting gör att det kliar...
                              Har du salt i??
                              Nej inte i nått kar. Det har inget samband med pmdd heller eller ens gödning för jag göder inte alla kar. Inte heller använder jag vattenberedningsmedel i alla kar.
                              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...