Sjuk mAL!! akut!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soetiz
    • October 2002
    • 377

    Sjuk mAL!! akut!!!

    Hej!!! jag har en jätte sjuk mal, som har tappat alla fjäll. den levde fortfarande när jag såg den idag! (det är en ancistrus mal)
    bakdelan hade inga fjäll alls, det var naket fiskkött där. jätte äckligt! den frättes sönder liksom! vad är det för fel på den?!

    den andra malen som bor där såg jag inga t4ecken på att den också skulle ha drababts av samma sjukdom.
    jag har även amanoräkor där i.

    Snälla hjälp mig!!
    Simma lugnt!

    Min zoon:
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    hm...
    om det var min mal, så skulle jag faktiskt avliva den för att visa lite medkänsla...
    Fast inte utan att ha funderat ett tag i fall det finns några bra hjälpmedel. Har inte hört om några mediciner som hjälper mot det, låter som om det vore något virus eller så som fräter sönder fjällen. Såg att sådana sjukdomar kan drabba människor, jätteäckligt!!!
    Synd att jag inte kunde hjälpa så värst mycket...Omdet går flera dagar utan hjälp, så skulle jag avliva den snabbt! Då har den lidit nog...

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • acc
      • March 2003
      • 470

      #3
      Hej soetiz!

      Synd om malen...
      Har du kollat alla vattenvärden?
      Hur stort är karet?
      Vilka fiskar har du utöver malar? Bara räkorna?

      Berätta mer!

      För övrigt måste jag hålla med Malawi, om fisken lider, och du inte vet vad du ska göra för att göra den frisk, -avliva så den slipper lida!

      /Acc

      Kommentar

      • soetiz
        • October 2002
        • 377

        #4
        Den var redan avlivad när ja skrev meddelandet och jag har bara 1 till mal och 2 amano räkor. karet är 110/l. Vattenvärdena vet jag inte. / soetiz
        Simma lugnt!

        Min zoon:
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

        Kommentar

        • soetiz
          • October 2002
          • 377

          #5
          jag vill veta om mina andra fiskar kan ha blivit smittade!!
          någon som tror sig veta avd det är?
          elelr iaf har vart med om det och vet om det smittar?..kram rkam
          Simma lugnt!

          Min zoon:
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

          Kommentar

          • acc
            • March 2003
            • 470

            #6
            Hej igen soetiz!

            Mitt förslag är att du först och främst lämnar in ett vattenprov till din lokala fiskhandlare (om du inte har testutrustning hemma).

            Du kanske aldrig får svar på vad det är för sjukdom, om det nu är någon sjukdom som är smittsam.
            Men vattnet bör du få ordning på innan du skaffar nya fiskar.

            Börja med vattnet, så att du kan utesluta det som orsak till din mals fjällande.

            /Acc

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Precis sådär såg en av mina Ancistrusar ut... det var en liten hanne som jag släppt ner hos mitt lekpar (i tron att det var en hona)! Den åkte på jättestryk av den gamla hannen och blev helt skinnflådd på bakkroppen. Den fick ett rejält saltbad och bodde sedan i ett eget akvarium ett tag, den repade sig helt och lever än.
              Det är inte så att de malar du har kan vara två Ancistrusar, av samma kön, som precis blivit könsmogna????
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • soetiz
                • October 2002
                • 377

                #8
                Det var så här. jag hade 2 st ancicstrus och en drakmal. 2 hanar och en hona. men jag tog bort Drakmals hanen för några dagar sen så har det bara varit de två kvar.
                de två har jag haft länge och jag kan itne se något skägg på "honan". så jag har antagit att det varit en pojke och en flicka. men man ser väl om de har skägg eller inte?? kraamm
                skaa testa mitt vatten för säkerhets skull
                Simma lugnt!

                Min zoon:
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

                Kommentar

                Arbetssätt...