alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skilla
    • December 2003
    • 9

    alger

    Hej!
    Det är jag som har inlägget "sjuk guldfisken?" Nu undrar jag om det kan vara alger som gjort den sjuk? Har två mangroverötter i akvariet och nu de senaste dagarna har det börjat växa bruna alger på rötterna och även lite på gruset i botten, är det bra eller dåligt? Och vad är det som gör att det växer alger? Har ju bara haft det i 10 dagar och han som hade det innan hade inga alger i de. Hur får man bort de och hur förhindrar man nya?
    skilla
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är inte algerna som är orsaken till din fisks sjukdom. Men algerna och sjukdomen har troligtvis samma orsak, nämligen för snabb uppstart och för litet filter.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • skilla
      • December 2003
      • 9

      #3
      Finns det något sätt att få bort algerna eller måste jag ta bort allt och börja om från början? Och vad gör jag då av fiskarna undertiden.
      Angående pumpen så har jag ett 160 liters akvarium med ett eheimfilter typ 2011. Det står 270l/h är det för litet?
      skilla

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Cirkulationen är inte det viktiga utan filtrets storlek. När vattnet stabiliseras så försvinner algerna sakta. Men det är nog omöjligt med ditt filter
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...