Nyinköpta fiskar dör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    Nyinköpta fiskar dör.

    Har i lördags köpt in 20 kardinaltetra som inte verkar trivas hos mig alls.... en efter en dör de utan att det syns något på dem... sen i lördags har det dött 6 tetror!!
    Vad som händer:
    En av tetrorna bryter sig ur stimmet och ställer sig en bit bort, inget synligt på dem syns som skulle tyda på att det är något fel, kanske kanske var det den sista som dog som skakade lite innan den gick hädan... ca 2-4 timmar från att den bryter ur stimmet tills den dör, ungefär samma tilvägagångssätt för alla som dött...
    Laq märke till att färgen på dem är blekare en stund innan ljuset tänds för att sedan återgå till normalt igen efter en förhållandevis kort stund...

    Har kollat vattnet, inga tecken på nitrit, ph ligger på samma som i alla andra kar(äffären får vatten från samma ställe som jag så Ph skjiljer inte mycket iaf) temp ligger på 24 grader.
    Med i karet finns ancistrus och 2 små yngel av kampfisk samt 4 räkor, ingen av dessa har visat tecken på att det skulle vara något fel... ingen av dessa har heller dött... ingen fisk flämtar och det är bra fart på ytan

    kan inte komma på vad det är! neonsjukan föll ju i tankarna först men då borde ju färgerna ha blekts på dem mer änen kort stund när jag tänder lyset... akvariet står inte så till att det är stressande för dem med spring framför heller.. alla saker som finns i karet förutom gruset är använt i ett tidigare akvarium som jag inte har haft några problem med...

    Tips?

    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Kardinaltetror är ju väldigt känsliga för vattenvärlden, men du har ju testat dina. Har du kollat KH också, de ska ha mjukt vatten.

    När jag haft fiskar som dör snart efter inköp har jag misstänker jag alltid att flytten, transporten och dess föregående liv som varit allt för krävande. Hur länge hade de funnits i affären innan du fick dem? Om de just kommit har de ju haft ytterligare en lång resa bakom sig.
    Lycka till med de kvarvarande firrarna.
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      KH ligger på 3 så det är ju väldigt mjukt, jag vet av erfarenhet att de inte säljer fisken förrens de har varit där i ett par dagar, dessa levererades till affären på torsdagen(jag var där och kollade på dem då) och han sa att på lördagen tidigast kunde de sälja dem, således åkte jag tillbaks på lördagen precis innan stängning!
      koppade in dem långsamt med, tycker nästan att de borde ha strukit med lite mer samtidigt än att de dör undan för undan... men jag ska avackta ett par dagar till och se hur det går!

      tack för svaret
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • gugges
        • May 2003
        • 893

        #4
        Nu har de tgått 5 dagar sen de kom hem, det dör en kardinaltetra var dag, de andra fiskarna och räkorna är fortfarade oberörda...
        jag har för mig att jag läst att det kan ta 2 dagar innan de har aklimatierats men det borde de ju gjort nu...
        Såg på den som dog imorse att den hade en blek fläck på ett område... sen kilade den vidare som de andra!
        Guardians Of Catfish - www.goc.se

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Kardinaltetror är väldigt känsliga under invänjningsprocessen. Om man får kardinalsjukan så är det inte mycket att göra. Har du tur så har samma sak inträffat i affären där du fick dom ifrån, då kan du ju kräva ersättning. Men om dina är sjuka men inte dom i affären så är det förmodligen något fel i ditt kar. När startade du karet?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • gugges
            • May 2003
            • 893

            #6
            Startades för ca 2 veckor sen med vatten från mitt stora kar och där jag låtit pumpen med filter gå i 3 dagar med... har sedan gjort sedavanliga vattenbyten efter det 2 gånger... ca 30% av vattnet har bytts, har haft koll på nitrit och den har inte vandrat iväg något!
            Guardians Of Catfish - www.goc.se

            Kommentar

            Arbetssätt...