Sjuka dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Renner
    • December 2003
    • 4

    Sjuka dvärgciklider

    Hej, Jag är nybörjare och har fått ett litet problem.
    Jag har startat ett akvarium på 250 liter för ca 1 månad sedan.
    Akvariet består av en massa rötter samt 6 små växter några stenar och svart "råda sand".
    Jag började med att ha 2 st fjärilciklider för att sedan komplettera med 2st regnbågsciklider samt 4 st andra sydamerikanska dvärgciklider
    som jag inte vet namnet på.
    jag har ett ganska stort rena filter som är igång dygnet runt.
    Jag har gjort 2 50% vattenbyten under denna tid (senast för en vecka sedan) Nu till problemet:
    3 st fiskar är döda ,båda regnbågscikliderna + en av dom som jag inte vet namnet på. Dessutom verkar en av fjärilarna ha symptom.
    Det som jag kan se är att fiskarna ställer sig nära botten ,har insjukna magar och verkar ha lite balans problem.
    Deras färger förändras, den sista blev alldeles mörk,nästan svart.
    Vi något tillfälle har dom stått vid ytan nästan vertikalt med huvudet uppåt, men mestadels vid botten.
    Den sista hade en liten böld på ovansidan där huvudet möter kroppen.
    Är det någon som har en ide om vad jag har för problem?
    Cheers
    Thomas

    ps. jag har mätt vattenvärdena och allt verkar vara i sin ordning. ds.
    Thomas
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Hur varmt är det i vattnet? Symtomen kan bli sådana om det är för kallt.

    Fyller du akvariet med en vanlig (ny) trädgårdsslang? Det skulle kunna vara förgiftning av ämnen från slangen, men det är en högst ovetenskaplig gissning.

    Växer det mycket bruna alger på glasrutor och botten? I så fall är det trots allt kanske inte rätt till med vattenvärdena.

    Kommentar

    • Renner
      • December 2003
      • 4

      #3
      det är ca 26 grader ..
      Thomas

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Rätt lagom varmt men iallafall fjärilsciklid mår nog bättre om det är varmare. Prova 28C ett tag.

        Kommentar

        Arbetssätt...