Trådliknande avföring på malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eric
    • October 2003
    • 52

    Trådliknande avföring på malawi

    Införskaffade i lördags förstärkning till mitt bestånd av M. Msobo "magunga". det blev 2+3 som nu går i mitt karantänakvarium.

    Jag har observerat att de har trådliknande avföring och tror nu att det kan röra sig om början till bukvattensot. Därför tänkte jag ta det säkra före det osäkra och medicinera på direkten.

    Vad rekomenderar ni för medel mot bukvattensot???.
    Har kollat runt lite här och på www.ciklid.se. Några mediciner som rekomenderas är:

    Fura pond
    sera bactopur direct
    Aqufuran

    Vilket av dessa kan tänkas vara bäst??.

    Mvh Eric


    Eric
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    hm...
    vistte inte ens att man kunde medicinera mot bukvattensot emd vidare positivt resultat...
    Jag tror att jag har hört att de flesta i alla fall försöker med sera bactopur direct...

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Eric
      • October 2003
      • 52

      #3
      Du har rätt, bara för att de har trådig avföring så behöver det ju inte vara bukvattensot, men det kan ju röra sig om andra inre infektioner och dylikt. Men om det skulle röra sig om bukvattensot så borde det ju kunna att angripa det med medicin i ett väldigt tidigt stadium. Det borde väl iallafall förbättra fiskarnas chanser?.

      Mvh Eric
      Eric

      Kommentar

      • Eric
        • October 2003
        • 52

        #4
        På tal om bukvattensot så gick jag in under sjukdomar på denna sida och där stod det att det går att bota bukvattesot om man medicinerar med receptbelagd medicin i ett tidigt stadium.

        Imorrn bär det av till veterinärmottagningen på lunchen.

        //Eric
        Eric

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Lycka till , jag har hört att det är svårt att få veterinärer att skriva ut antibiotika, för du måste ha den antibiotika som biter på den bakterie som fisken har.

          Kontakta Fiskhälsan FH AB, 814 70 Älvkarleby (tel 026-726 30, fax 026-726 65 eller med e-post mail@fiskhalsan.se).
          Där finns fisk vetrinär.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Eric
            • October 2003
            • 52

            #6
            Det var inga problem att få Medicin utskriven. Pratade precis med veterinären och han skrev ut 40% Flagyl eftersom Emtrylvet numer är förbjudet inom EU-länder. Båda har dock samma koncentration av verksamt ämne: metronidazol, som förhindrar spridning samt minskar antalet flagellater.

            Det står att bukvattesot ska vara ganska enkelt att få bukt med (i ett tidigt stadium). Så det är bara att hålla tummarna.

            //Eric



            Eric

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Har ni läst det här http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4388
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...