Jag lägger snart ner min nya hobby!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • suze
    • November 2003
    • 54

    Jag lägger snart ner min nya hobby!!!

    Jag vet inte om ni läser alla inlägg, men en del vet väl lite vad som har hänt här hos mig...

    Det började med att jag köpte en guldfisk till en skål jag hade.
    Fick nitrit i skålen och guldfisken höll på att dör nästan direkt.
    Köpte nitrivec och firren blev pigg igen.

    Läste lite om guldfiskar och började tycka synd om min lille firre efter vad jag läst, började manipulera sambon till att acceptera ett större akvarium.
    Lyckades och köpte ett beg. 60 liters med pump och värmare.
    Fiskfamiljen hade innan utökats med en pojkvän till guldisen och en oto.
    Fick hem nya akvariet i söndags och gjorde i ordning det med vad jag hade hemma.

    När jag släpper i mina tre firrar i akvariet får jag se på originalguldisen att hon hade en luddig prick på ena analfenan. Kollar här och förstår att hon har svamp.
    Går till affären, köper medicin (Bioplast SaproCont) och frågar om jag kan köpa fiskar trots att jag ska medicinera. "Jadå", svarar expiditen så jag inhandlar ett stim med 6 st Zebrafiskar och en Oto till.

    Hem, släpper i Zebrafiskarna och Otosen, häller i medicinen och släcker akvariet. Tänder en timma senare och kollar lite på fiskarna och ser bara fyra Zebrafiskar och kollar runt lite men ser inte de andra. Tänker att de gömt sig någonstans och kommer väl fram senare. Tänder på nytt två timmar senare och ser då bara två Zebrafiskar.

    Börjar ana oråd. Kollar noga igenom akvariet och hittar tillslut de fyra inpressade bakom värmaren som jag inte fått med någon sugpropp till, utan bara ställt i ett hörn. Stendöda. "Begraver" de fyra och blir lite deppig och tänker att det var klantigt gjort att inte lämna mer mellanrum mellan värmaren och glaset. Nåväl, man lär av sina misstag tänker jag och bestämmer mig för att gå och köpa fler Zebror när kuren är klar.

    Så, i går, kollar jag in sjuklingens fena och ser att pricken är borta. Yippee! Hon är frisk igen! Gör ett 70% vattenbyte och byter filter i pumpen.

    I dag går jag och köper ett nytt gäng Zebror och släpper i akvariet. Vattnet, växterna, firrarna och livet är underbart vackert igen. Sitter och bara glor på dem i tre timmar. Lycklig. När jag matar dem nu i kväll kollar jag in alla firrarna, nya som gamla för att se om alla är friska.

    Då får jag se... På Guldis pojken vackra stjärtfena! Jag vet inte vad det är riktigt. Det ser nästan ut som svamp igen, ett vitt streck börjar med en "klump" och smalnar av ut mot slutet av fenan. Det ser ut som om fenan är lite, lite trasig där strecket tar slut. Skillnaden är att det inte är luddigt som det var på honan.

    VAD ÄR DETTA!
    Ingen av de andra "gamla" fiskarna är drabbade av något liknande.

    Jag blir så trött på detta, ska jag aldrig i lugn och ro få ha ett fint avkvarium med vackra fiskar som man kan njuta av?
    Jag har blandat i salt i akvariet, jag använder vattenberedningsmedel och Nitrivec vid vattenbytena.

    MÅSTE jag köpa alla dessa eländiga tester, fan, jag har redan lagt ut en halv förmögenhet på akvariet!
    Kollade vad testerna kostade i dag och de låg ju alla runt 150-250 kr!!!

    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Sluta köpa fiskar till du fått ordning på de du har.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Det kan vara fenröta du har men jag är ingen expert på området.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • FairF
        • November 2003
        • 20

        #4
        Det finns en parasit vid namn Lernaea som kan se ut så. Ska plockas bort med pincett (låter pillrigt!) Du kanske kan fråga på zooaffären?
        / Lena

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Då du nyss har medicinerat akvariet vore det nog att utmana ödet att hälla i ännu mera just nu. Vänta några dagar/en vecka och observera om fisken ser ut att lida eller inte, har fläcken på fenan vuxit kanske det kan vara lämpligt med medicinering igen, fast häl inte i det i akvariet utan i en skål brevid du doppar fisken i (borde finnas sådana mediciner). Vänta några veckor med att skaffa flera fiskar, att uppnå en god biologisk balans i gruset, filtermaterialet och vattnet tar ofta flera veckor upp till en månad. Egentligen bör man inte alls ha några fiskar i den första veckan, sedan släppa i några malar, sedan ett fåtal fiskar etcetera. Detta för att det tar tid att få ekosystemet att omsätta fiskarnas avföring, växtdelar mm, och att man lätt får höga halter nitrit och/eller nitrat om man släpper i för många fiskar för fort. I ditt fall har du ju redan köpt fiskarna som simmar i karet, så det du kan göra för att "påskynda" den spirande biologiska balansen är att köpa flytande bakteriekultur (tex. Sera Nitrivec Biostarter) vilken är billig men ändå väldigt effektiv då det sätter sig i filtermassan och käkar upp "dåliga" bakterier och på så vis möjliggör att man kan släppa i fiskarna snabbare utan att det får alltför katastrofala följder. Det bryter dessutom ner nitrit och ammonium som blir till giftig ammoniak i nystartade (och gamla) akvarier. Så häll i det här och en skvätt vattenberedningsmedel (tex. Aqua Safe) och avvakta, förhoppningsvis kommer alla fiskar att må bra rätt snart. Om fläcken på fenan ändå finns kvar får du väl medicinera ännu en gång tyvärr. Du kan också prova att sänka eller höja temperaturen på termostaten 1-2 grader under ett dygn, vissa fiskar lär kunna friskna till av detta har jag läst någonstans här på zoopet. Hoppas det går bra!
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Jag tycker kampfisken ska ta och läsa på lite om akvariekemi, speciellt om kvävekedjan.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Carla
              • April 2003
              • 82

              #7
              Jag förstår att det känns hopplöst! Men, ge inte upp än!

              1: Har du köpt pumpen också begad? Är det så kan det ju finnas gamla läskiga rester i den som du inte vill ha i ditt kar! Som nybörjare gjorde jag ett sådant misstag, och HIMMEL vilken soppa innan jag hajade att det var filtermaterialet!

              2: Varför så stora vattenbyten som 70%? När man har ett så litet kar som 60 liter så krävs väldigt lite för att man skall paja hela systemet! De goda bakterier du förhoppningsvis håller på att få i karet åker ju ut på öronen, och proceduren får börja om igen, och igen och igen...

              De Zebrafiskar som säljs nu är i det närmaste en förbrukningsvara, om jag får vara krass. De tillhör en av de arter som är absolut hårdast (sönder-)avlade just nu.

              Jag tycker absolut att du skall vänta med alla eventuella fiskinköp tills du fått ordning på ditt akvarium. Dessutom måste jag säga att det var ett riktigt puckat förslag av expiditen att du skulle köpa fler fisk till ett redan infekterat fiskbestånd! Om de nya fiskarna bar på några sjukdomar som ännu inte brutit ut, så kunde de ju dels smitta de andra stackarna som redan var svaga pga sjukdom, dels kunde de nya fiskarna bli sjuka pga av att de blev svaga av att det redan fanns sjukdom i karet. ("Men om Lisa kommer till Pelle på kalas trots att han har Röda Hund, så gör det säkert inget! Lisa har alltid varit frisk och stark, och dessutom började ju Pelle på sin antibiotika kur imorse. Lisa, precis smittad med vattkoppor som ännu ej brutit ut, kommer hem till Pelle, och båda barnen blir stensjuka." Typ.)

              Om du inte vill köpa en massa dyra tester så kan du köpa ett set multiteststickor, det är 25 st. tester i varje förpackning, och de visar alla de viktiga värden du behöver, t.ex. nitrit, nitrat, pH, hårdhet och nåt till som jag inte kommer ihåg såhär dags.

              Vattenberedningsmedel är bra när de används rätt, tänk bara på att on du kör med dem när du medicinerar kan medlena påverka varandra negativt.

              Hur varmt är det i karet? När man medicinerar kan det få vara ganska varmt, faktiskt, under förutsättning att fisken tål det. Har du några fiskböcker? Det finns på bibblan om du känner att du lagt ut för mycket pengar redan!

              Förlåt att jag frågar (kan titta på dina andra inlägg, men jag är för lat och för sömnig!), men är det gudfiskar du har, eller är det slöjstjärtar? Vissa affärer har en tendens att sälja slöjstjärtar som guldfiskar just till "guldfiskskålarna"...

              Hoppas att det löser sig, du kan väl låta oss/mig veta hur det går! Jag känner igen mig jättemycket i din situation, det kan vara riktigt jobbigt i början, men det blir kul när man väl fått kläm på grunderna!


              Åkkäääääj... Jag såg inte att allt detta hänt inom loppet av tre dagar... DÅ förstår jag varför allt går åt h-e... Det lät som om du hade haft det såhär ett tag eftersom du undrade om du ALDRIG skulle få njuta av ett fungerande akvarium... Det tar ett tag för ett kar att "sätta sig", jag tycker att det brukar ta ett par månader från scratch innan allt är stabilt och man har lärt sig det nya karet. Detta blir särskilt tydligt då det gäller så små kar som 60 l.

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                fick du hem det i söndags, och har redan hunnit befolka det, medicinera det & ett 70% vattenbyte?
                tycker inte det är konstigt att fiskarna dör.
                låt det bara vara, mata försiktigt & låt det bli balans i det.
                har han kvar sin fläck på stjärtfenan så sätt han i den gamla skålen & medicinera där istället för att medicinera ett nystartat akvarium.
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • mörten
                  • November 2003
                  • 61

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Kramfors
                  Sluta köpa fiskar till du fått ordning på de du har.
                  Ett mycket informativt inlägg som man kanske borde trycka upp på en t-shirt

                  Nåväl, är man nybörjare och expediten säger att det är ok så litar man ju på det. En annan sak som jag tycker expediten borde ha upplyst dig om är att guldfisk och sebrafisk inte är en bra kombination. Detta beror främst på deras storleksskillnad. Det kan mycket väl vara så att sebrafiskarnas död har att göra med att de har blivit ihjälbitna av guldfiskarna.

                  Jag tycker du bör lugna ner dig några dagar och hålla guldfisken under uppsikt. Kan den inte bara ha fått en rispa från en sten eller liknande?

                  För övrigt tycker jag det är tråkigt att akvariehandeln prackar på nybörjare alla dessa medel. Ska man ha två guldfiskar i ett akvarium är min bestämda uppfattning att man varken behöver vattenberedningsmedel eller Nitrivec.

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    säga vad man säga vill, men kramfors har faktist en poäng i vad han skriver.. han får ju med vad han vill ha sagt i en mening =)
                    sen kan jag ju passa på att klaga på dig..varför kalla nitrivec t.ex. för nåt man inte behöver?
                    du bör ju faktist fråga vad personen har för vatten innan du säger att man inte behöver medel?
                    nitrivec funkar fint i nystartade akvarium, & vid vattenbyten t.ex.
                    vattenberedningsmedel kan behövas t.ex. om man har egen brunn..
                    men du som är så kunnig visste väl redan det?
                    hehe
                    "better safe than sorry" kan vara bra om man är nybörjare =)
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • mörten
                      • November 2003
                      • 61

                      #11
                      Förlåt, jag borde inte ha konkretiserat mig till just detta akvarium. Jag tycker bara att det är ett allmänt drag att man som nybörjare använder väldigt mycket medel och är inte säker på att detta alltid är "better safe than sorry".

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Ja,Lernea känner du igen på att det i ändan på den är som ett Y där äggen mognar.
                        När larverna kläcks dör modern och stöts bort larverna som också är parasiter angriper fiskens gälar där de suger blod.
                        Ge inte upp det är nu du lär dig.

                        Jag har skrivit några råd här, det kanske finns något för dig där. http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Enligt zoopet så skall guldfiskar ha 50 liter per fisk, men det är inte det stora problemet. Det stor felet du gjort är att byta 70% av vattnet OCH byta filter sammtidigt. På det sättet rubbar du all balans som du lyckats skapa. Det vanligaste felet bland nyvbörjare är att inte förstå vikten av ett lagom dimensionerat biologiskt filter. Det vanligaste när man köper begagnade akvarium är att det kommer med ett underdimensionerat filter. Det finns ju någon anledning till att dom säljer. Vad har du för filter? Jag har inga bras erfarenheter av mediciner. Bättre att göra rätt från början. Ge inte upp, här finns massor av hjälp att hämta.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • kampfisken
                            • September 2003
                            • 666

                            #14
                            Ursprungligen skickat av AndreasN
                            Jag tycker kampfisken ska ta och läsa på lite om akvariekemi, speciellt om kvävekedjan.
                            Jag HAR läst på men är ingen expert utan tänkte delge dom kunskaper jag besitter på ett inte altför komplicerat sätt från en "relativ nybörjare" till en annan. Jag vet att mitt resonemang inte blev fullkomligt korrekt, men åtminstone en liten översikt på vad man bör känna till och hur det funkar på ett ungefär, så kan någon annan som är mera insatt komplettera med det jag inte berörde. Så om du nu är expert på området med doktorsexamen i bakfickan kan du gärna delge dina kunskaper, men du behöver tydligen själv läsa på lite om pedagogik och hur man skriver ett inlägg professionellt, för jag tycker du hade en rätt nedvärderande underton, vilket absolut inte är professionellt och moraliskt accepterat av oss medmänniskor som försöker vara snälla mot varandra och komma med dom svar vi förmår skriva utifrån vår egen kunskapsbank!
                            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                            Kommentar

                            • wenger
                              • July 2002
                              • 68

                              #15
                              Man kan ju ha det lite svårt i början men man lär sig ju under resans gång. Nåt tråkigt jag råkade ut för efter att ha hållt på i ca: 1,5 år var att doppvärmaren fick tokfnatt blev kokhett i akvariet och fiskar för 3000:- dog då kunde man ju hålla sig för skratt eller den gången min minsta stoppade i skurtrasan i akvariet blev inte kul då heller men i långa loppet så är det en underbar hobby

                              Kommentar

                              Arbetssätt...