Är min guppy sjuk????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fveduk
    • November 2003
    • 127

    Är min guppy sjuk????

    Jag har en guppy vars "Uppersta" fena har blivit platt, ser ut som en kort stump snöre. Är det hära någon sort av sjukdom. Och vad ska jag göra åt det.
    //Fveduk
  • kalle kula
    • November 2003
    • 13

    #2
    Du har nog hungriga fiskar i akvariumet, fenan har blivit avbiten troligen. Såna sår läker långsamt.

    Kommentar

    • fveduk
      • November 2003
      • 127

      #3
      nae avbiten är den nog inte. ser "ihopklibad" ut
      //Fveduk

      Kommentar

      • panzerkat
        • November 2003
        • 170

        #4
        Ursprungligen skickat av fveduk
        nae avbiten är den nog inte. ser "ihopklibad" ut
        om fenorna fälls ihop är det ofta en bakteriesjukdom på g. hur beter sig den annars? gömmer den sig? äter den? simmar den långsamt eller hänger vid ytan?

        om den har dessa symptom är det rätt kört. guppys verkar ha en nedärvd förmåga att dra på sig bakteriesjukdomar, alla mina har dött efterhand trots intensiv behandling med baktopur direct. det är ingen lättskött fick längre. för övrigt har hanarna för stora fenor för kroppen och blir utslitna och sjuka lätt. detta pga inavel osv
        black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

        Kommentar

        • fveduk
          • November 2003
          • 127

          #5
          Guppyn uppför sig helt normalt. Dom andra guppysarna verkar inte heller ha blivit smittade.
          //Fveduk

          Kommentar

          • killimilli
            • November 2003
            • 98

            #6
            hm, jag har just fått en sjuk guppy hane jag med...min ligger på botten, eller på någon växt och andas mycket häftigt. Men så ibland simmar den omkring igen, men verkar hängig..han äter dock, fast lite...Vad ska man göra?

            Det är bara den här hanen som är dålig, fast de yngre guppysarna har nu börjat simma omkring med stjärtfenorna ihopdragna...vad kan det bero på?

            Kommentar

            • fveduk
              • November 2003
              • 127

              #7
              Jooo nu har facktiskt min sjuka guppy hanne börjat simma konstigt. Och jag som ska få yngel näsomhelst för första gången då.
              Kommer guppyn att smitta dom andra"Har några fiskar som jag är väldigt rädd om" Ska jag avliva honom????
              //Fveduk

              Kommentar

              • killimilli
                • November 2003
                • 98

                #8
                jahapp, nu dog min guppy...

                Kommentar

                • fveduk
                  • November 2003
                  • 127

                  #9
                  Jag fick avliva min guppyhane idag han låg på botten med hop klippade fenor.
                  R.I.P
                  //Fveduk

                  Kommentar

                  • panzerkat
                    • November 2003
                    • 170

                    #10
                    Ursprungligen skickat av fveduk
                    Guppyn uppför sig helt normalt. Dom andra guppysarna verkar inte heller ha blivit smittade.
                    det är ofta så att dom andra är friska ett tag, men efterhand försvinner den ena efter den andra. tror att dom blir sjuka så lätt pga hård inavel. det dumma är att det verkar som att dom inte kan medicineras heller, dör iallafall...
                    black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                    Kommentar

                    • panzerkat
                      • November 2003
                      • 170

                      #11
                      Ursprungligen skickat av fveduk
                      Jag fick avliva min guppyhane idag han låg på botten med hop klippade fenor.
                      R.I.P
                      du behöver nog inte oroa dig för dom andra fiskarna, ingen av mina andra har smittats av nåt under åren. dom andra fiskarna är nog betydligt sundare än guppyna och har därmed inte så lätt för att bli sjuka.
                      black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        Läste på någon hemsida om att vissa akvarieaffärer inte ville ta emot guppy från vanliga hemodlare för att de blev så lätt sjuka. När guppyn är hemma hos odlaren finns tydligen en viss bakterieflora som just hans/hennes guppisar är resistenta emot. När dessa guppisar kommer i kontakt med andra bakteriestammar tvärdör de trots att odlaren aldrig förlorar några oavsett om de sköts bra eller dåligt.

                        Jag tyckte detta lät rimligt och det stämmer med vad jag upplevt, hemodlade dör av ålder, men inköpta har dåliga odds när jag redan haft guppiesar.

                        Kommentar

                        • metti45
                          • November 2010
                          • 14

                          #13
                          Hjälp min huppy hona använder inte fenan för att simma den simmar men dåligt... rör inte på fenan vad ska jag göra?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...