Fel färg på bajset = sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    Fel färg på bajset = sjukdom?

    Min kära Palettciklid-hona har en lång, genomskinlig sträng hängade där annars normala "bajssträngar" brukar hänga en stund. Är det någon parasit av något slag eller kan det se ut så emellanåt. Hon verkar inte vara sjuk för övrigt, hon har fin färg, äter och är lagom rund.
    Är det någon som vet något om detta "genomskinliga" fenomen så skulle jag bli tacksam för ett svar.
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    Så länge hon inte visar några andra symptom skulle inte jag vara orolig.
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • elinor
      • February 2003
      • 1323

      #3
      Okej och tack! jag ska hålla uppsikt över paletten och hålla tummarna för att det inte tillkommer något annat.
      __________________________________________________ ____________

      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

      Kommentar

      • Slan11
        • June 2003
        • 316

        #4
        Har samma problem med mina nyinkommna Cyatropharynx Furcifer, långa genomskinliga bajssträngar.. inga andra symptom.. ska jag inte oroa mig ?
        1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #5
          Lite svårare att uttala sig om i ditt fall. Jag har ibland liknande problem med mina "Malawihaplisar", men det verkar som om det har med foderbyte att göra hos mina fiskar.
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • Slan11
            • June 2003
            • 316

            #6
            vad kör du för foder då ?
            Jag kör räkmix för tillfället, 3dje dagen jag har dem här hemma. kanske finns nått lättare man kan köra, variera med mygglarver ?
            1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Jag har läst att fiskens avföring (exkrementer och urin), om fisken har ätit lite då kan avföringen bestå av mer urin och då blir den genomskinlig.
              Det är inget jag kollat själv, med det låter sanolikt att det kan vara så.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Bilbo
                • February 2002
                • 2119

                #8
                Mygglarver skulle jag ALDRIG ge mina malawi eller tanganyika, har aldeles för dåliga erfarenheter av det (undantaget levande svarta eller vita).
                Jag alternerar idag mellan hemgjord räkmix (1/3 Räkor, 1/3 Fisk, 1/3 Spenat), pellets (billiga danska), och OSI flakefood (ibland). Jag fick detta problem när jag bytte pellets.
                // Magnus
                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                Kommentar

                • elinor
                  • February 2003
                  • 1323

                  #9
                  <font color="blue">Det bästa med att fråga något är att man får svar.
                  Det låter faktiskt som om fodret kanske har en del i dessa genomskinliga strängar. Vår paletthona har nog fått en annan kost då vi precis avlivat våra JÄTTEPAKUSAR som simmade omkring i samma kar. Det har nog blivit lite mer att äta än vad det var förut samt att vi ändrat kosten litegrann.</font id="blue">
                  Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                  Kommentar

                  Arbetssätt...