Svärdbarare som tappar sin färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mackan76
    • November 2003
    • 6

    Svärdbarare som tappar sin färg

    Hej, en av mina svärdbärare (hanne) ser ut att tappa sin röda färg, den blir ljusare, mer orange nästan genomskinlig på ryggen. Däremot så blir den vitare under hakan och ned mot undersidan av magen. Den beter sig inte annorlunda, fortfarande väldigt livlig, inga prickar, inget slem, fenorna är fina. Vad är det som gör att den tappar sin röda fina färg?

    Mackan
  • mörten
    • November 2003
    • 61

    #2
    Låter konstigt...
    Den har inte fått stryk?

    Kommentar

    • panzerkat
      • November 2003
      • 170

      #3
      Ursprungligen skickat av Mackan76
      Hej, en av mina svärdbärare (hanne) ser ut att tappa sin röda färg, den blir ljusare, mer orange nästan genomskinlig på ryggen. Däremot så blir den vitare under hakan och ned mot undersidan av magen. Den beter sig inte annorlunda, fortfarande väldigt livlig, inga prickar, inget slem, fenorna är fina. Vad är det som gör att den tappar sin röda fina färg?

      så kan det bli om det inte finns gömställen, om vattnet är för kallt eller om vattntes sammansättning är fel. kolla upp det. man kan ta med sig sitt vatten till djuraffären för gratis test.
      black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

      Kommentar

      • FairF
        • November 2003
        • 20

        #4
        Jag har samma problem med en mosaikguramihane. Den har bleknat i färgen väldigt mycket på kroppen men "mosaikprickarna" syns fortfarande bra, fenorna har nästan normal färg. Fyra mosaikhonor är helt normala. Hanen verkar må bra, äter som vanligt. Har provat både extra vattenbyten och medicinering + salt utan effekt. Vad göra?

        Kommentar

        • Framerate
          • July 2003
          • 118

          #5
          Jag har/hade tre svärbärare som fått liknanade symptom och jag tror att det beror på en hanne som stressar dom och jagar dom hela tiden.
          Två har lämnat in nu. En är risig. En annan hanne kvar men den är otroligt fin i färgen.

          Kommentar

          Arbetssätt...