Svampmedicinering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • suze
    • November 2003
    • 54

    Svampmedicinering

    Det är jag igen, den hemska slöjstjärtsplågaren... ;-)
    Jag tror dock att jag kan vara förlåten nu, när jag lyckats manipulera sambon till att acceptera ett 60l akvarium. Hehe.
    Så, idag har jag flyttat över mina slöjisar och ottosen till det nya akvariet och den nyaste, Jack som jag döpt honom till, är jättelycklig. Ottosen, Ron, tycker att livet är frid och fröjd också.
    Men min "originalfisk", Meg, har varit lite deppig det senaste. Nu när jag fick i henne i den nya akvariet så fick jag se en lite luddig vit prick på ena analfenan. Jag har kollat runt här och förstått att hon har fått svamp.

    Jag har läst era kloka råd och ska bege mig till zooaffären i morgon och inhandla medicin, samt grovsalt.
    MEN.
    Nu undrar jag, MÅSTE jag separera henne från de andra fiskarna?
    Är medicinen skadlig på något sätt för de andra?
    Det bär mig lite emot att sätta tillbaks henne i skålen nu när hon änligen fått ett riktigt hem...
    Och jag har inget annat akvarium, hey - jag är nybörjare!
    Detta är mitt första riktiga akvarium.

    Tacksam för svar...

    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    #2
    Du kan ha kvar Meg i akvariet hon är i nu. Risken finns att de andra också är smittade så det är lika bra att medicinera allt på en gång
    Lycka till
    Denise

    Kommentar

    • suze
      • November 2003
      • 54

      #3
      *suck*

      Nu har jag medicinerat första gången. Det min zoohandlare rekommenderade var Bioplast SaproCont. Det blev GRÖNT! Alltså, knallgrönt!
      Efter att ha kollat runt lite här ser jag att det är helt i sin ordning, så det är väl bara att fortsätta.

      Köpte i dag även sex Zebrafiskar... fyra begick omedelbart självmord genom att pressa sig in bakom doppvärmaren och dö.
      Hade innan detta döpt hela gänget till White Stripes, och nu är det bara två kvar. Precis som det ju är i White Stripes, men jag har ju redan Meg och Jack i akvariet...
      Det blev en flickvän till otosen Ron också. Än så länge odöpt, men funderar på Jenna.
      Nån som hajjar varför? ;-)

      Angående saltandet.
      Ni vet Tina "Jeeetegått" Nordström. Hon använder flingsalt eller Gourmetsalt.
      Det gör jag med. Och även i akvariet nu. Endast det bästa är gott nog åt mina älsklingar.
      Jag hoppas att det funkar nu.

      Läste att man efter avslutad kur ska filtrera med aktivt kol.
      Förlåt en nybörjares alla frågor, men hur gör man då?
      Vad behöver man?
      Mitt mycket ödmjuka akvarium...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Det beror på vad du har för filter. Exempelvis Fluvals innerfilter har kolpatroner man kan köpa medans i Eheim aquaball kan man hälla i löst aktivt kol i en filterkorg.

        Flingsalt/gourmetsalt/pannsalt är helt vanligt havssalt vanligtvis från atlanten. För bara några år sedan kunde man köpa detta kilovis jättebilligt men nu för tiden förpackas de i små löjliga paket som kostar hur mycket som helst.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • suze
          • November 2003
          • 54

          #5
          Hej Andreas!
          Kollade runt lite och hittade Hjortgatans Zoo på nätet.
          De hade kolpatroner till alla fluval filter UTOM mitt...
          Finns det inte kolpatroner till Fluval 1plus?
          Vad ska jag göra då?
          Går det att göra en patron av tex. en nylonstrumpa eller nåt och hälla i löst kol?
          Mitt mycket ödmjuka akvarium...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Det låter som en bra idé.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Ursprungligen skickat av suze
              *suck*

              Nu har jag medicinerat första gången. Det min zoohandlare rekommenderade var Bioplast SaproCont. Det blev GRÖNT! Alltså, knallgrönt!
              Efter att ha kollat runt lite här ser jag att det är helt i sin ordning, så det är väl bara att fortsätta.

              Köpte i dag även sex Zebrafiskar... fyra begick omedelbart självmord genom att pressa sig in bakom doppvärmaren och dö...

              Nån som hajjar varför? ;-)
              Vänta med att köpa och sätta in fisk i ett akvarium som medicineras tills kuren är avklarad och du är säker på att fiskarna i akvariumet är friska + att du fått bort medicinrester genom vattenbyten. Det är stressande för fiskar att flytta, det kan ha blivit för mycket för dina sebrafiskar. Jag antar att du vet hur inkoppning av nyinköpt fisk går till?

              Ser också att du har ett Fluval 1+ till ett 60-liters kar. Det är i minsta laget, mitt Fluval 1+ klarade inte att dra runt mitt 40-liters yngelkar. Numera har jag det i en Flajbox på 20 liter, där gör det nytta. Så spara gärna till ett större filter. Du har slöjstjärtar som skitar ner en del och kommer att få göra rent filtret flera gånger i veckan när det blivit inkört.

              Du måste inte köra aktivt kol efter medicinering. Byt hälften av vattnet när du är klar med kuren och sedan en mindre mängd några dagar i sträck för att få bort resterna.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...