Uppsvullen fisk !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nhn
    • August 2003
    • 13

    Uppsvullen fisk !!

    Hej.
    Jag har haft akvarium i ca 1 år och under den tiden har ca 10-15 fiskar dött i denna sjukdom. Det börjar med att fisken slutar att äta sedan svullna den upp vid framfenorna och sen dör den(om jag inte avlivat den tidigare).
    Fiskar som dött är av olika sorter dvs. ciklider, tetror, scalarer och siamesiska.

    Var är detta för sjukdom och hur behandlar man den?

    Mvh Nicke
    Nicke
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Om en fisk är svullen tyder det på att den har vatten i kroppen orsakade ofta av njur problem, (fisken kan inte göra sig av med överskotts vattnet utan vattnet stannar i kroppens vävnader)
    Om fiskar avlider på det sättes kan man nästan vara säker på att det är en inre infektion.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • nhn
      • August 2003
      • 13

      #3
      Vad är det som orsakar njurproblemen för fiskarna ?
      Nicke

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Ja, en inre bakteriell infektion är den främsta orsaken, som kan drabba fiskar med et nedsatt imunförsvar.
        När en fisk blir försvagad av någon andledning tex. stress, fel vattenvärden osv blir dem lättare sjuk och kan i sin tur smitta andra fiskar.
        I ditt fall borde du tänka efter och fråga dig, har jag bra vatten, finns det något i akvariet som förgiftar fiskarna.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • nhn
          • August 2003
          • 13

          #5
          Alla (Ph-värde, nitrit, nitrat, karbonathårhet, totalhårdhet) värden är normala. Kan man få sitt vatten analyserat någonstans för att se om det finns några gifter i det ?
          Nicke

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ja, men det är nog dyrt med en labb test.
            Gift kan komma från något man har i akvariet tex plast, keramik, stenar, rötter.
            Men visst kan du ha en bakterie i akvariet som gör fiskarna sjuka.
            Misstänker man det då är det enklaste att tvätta allt i hett vatten, och gör en omstart av akvariet.
            Gift kan du ta bort genom att filtrera över kol.
            Har du testat ammonumhalten, med ett för litet filter kan det vara så att ammoniumet inte bryts ned till nitrit, och vid ett pH på över 7,0 bildas det ammoniak som även i låga doser under en längre tid på verkar fiskens imunförsvar.

            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • nhn
              • August 2003
              • 13

              #7
              Nej, jag har inte testat ammoniakhalten i karet, få ta och köpa ett ammoniaktest och se vad jag får för resultat.
              Karet är för övrigt ett 375l med ett ytterfilter EHEIM professional II med filtervolym 4,9 liter + ett innerfilter.

              Mvh Nicke

              Nicke

              Kommentar

              Arbetssätt...