Vad är det för fel på mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats m
    • September 2002
    • 515

    Vad är det för fel på mina fiskar?

    Hej .
    Känner ni igen frågan som ställs om diskusfiskar.Man undrar om ingen läser forumet,för samma fråga kommer upp varje dag och lika dumt ställt.När man går ut med en fråga ger man fakta om den situation som råder i akvariet, akv.,storlek , temp,vattencirkulation,fitrering,och vattenvärden.Sen beskriver man hur fisken mår och uppför sig.Man skriver inte bara att fisken står i ett hörne och är mörka och tror att någon kan ställa en diagnos på såna beskrivningar.Samma svar på behandling kommer alltid med 90% säkerhet ,tillsätt salt precis som det skulle hjälpa mot allting vilket det inte gör.
    Nu åker väll jag dit på en snyting för detta inlägg , men det måste väll vara fler än jag som får den tanken om en del frågor som dyker upp med jämna mellanrum.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jomenvisstmendetärintesålättattskrivaalltid.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Do`h
      • September 2003
      • 277

      #3
      Mats det är inte bara diskus frågor det gäller tyvärr ...har fått det svaret ett antal ggr...
      *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

      Kommentar

      • Bilbo
        • February 2002
        • 2119

        #4
        Samma problem förekommer angående de flesta fiskarter. Gällande Malawiciklider så spelar det i stort sett ingen roll vilka symptom man har på fiskarna så får man diagnosen "bukvattensot". Intressant att nämna i sammanhanget är också att bukvattensot har blivit en sjukdom som nuförtiden drabbar även Guppy, Guldfiskar och svärdbärare.
        I fallet Malawiciklider är det nog ett bekvämt sätt att ställa diagnos, på samma sätt som om en discus är sjuk så är det flagellater eller gälparasiter. Men som med alla trådar så får man sålla bland inläggen, faktiskt även i denna tråd.
        EllervadsägerduKramfors
        // Magnus
        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

        Kommentar

        • Do`h
          • September 2003
          • 277

          #5
          Jabg bara menar på att det kan vara ruskigt svårt för en nybörjare (så som jag själv) att veta vad det egentligen är som gäller om man ställer tio olika frågor och alltid får samma svar...jag har faktiskt börjat tro på salt med tiden ... är inte säker på att det hjälper det dör ju fisk iallafall ibland.även om det är mer sällan nu än när jag var "riktig nybörjare
          2men det behöver ju bara betyda att jag har blivit bättre på vattenbyte osv...vet inte direkt vart jag villkomma nånstans men poängen var det att det är säkert jätte enkelt att säga
          -Ja det är bara att hälla i salt så blir det bra.
          om det sen hjälper eller inte det behöver ju inte den personen bry sig för ?
          *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

          Kommentar

          Arbetssätt...