Fenröta som ite ger sig.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Osiris
    • October 2003
    • 33

    Fenröta som ite ger sig.

    Hejsan.

    Förra söndagen 9/11 upptäckta jag vad jag tror är fenröta på mina tetror. Dom har vita fläckar längst utt på sina fenor. Men endast på rygg,buk och analfenan. Jag åkte förstås omedlbart och köpte medecin mot detta.Nu idag 15/11 är jag inne på sluta fasen av andra omgången medecin jag har även tillsatt grov salt?. Minna värden i vattnet har varit bra så jag vet inte vart jag kan ha fått denna sjukdom ifrån jag köpte dock nya fiskar 2 dagar innan jag upptäckte sjukdomen. Kan någon hjälpa mig med detta? Är det fenröta eller något annat? Och varför försvinner det inte? Är det kanske bara att fortsätta mediceneringen?

    Tack på förhand
    MVH
    Micke
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Hm... Hos fenröta ska givetvis fenorna även bli fransiga och korta, samt vitaktiga. Jag hade fenröta på några ciklider, men jag köpte några snabblösliga tabletter, som snabbt botade hela sjukdomen. Hjälpte även mot hål i huvud-sjukdomen. Jag gjorde bara en medicinering, så kolla upp om det verkligen är fenröta.
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Osiris
      • October 2003
      • 33

      #3
      Har just behandlat för tredje gången nu men fenorna är fortfarande vita visa av dom har börjar tappa lite. Vet fakstiskt inte alls vad jag ska ge mig på nu. Någon som har något tips?
      MVH
      Micke

      Kommentar

      • AnnikaW
        • August 2003
        • 343

        #4
        Vad är det för sorts tetror?

        Kommentar

        • AnnikaW
          • August 2003
          • 343

          #5
          Kanske dumt att fråga; men är du säker på att de är sjuka?
          Hur verkar de i övrigt?
          Är fenorna klara och hela? Äter de och är de pigga?
          Jag frågar eftersom mina neontetror har fått vitt längst ut på fenorna,(anal,buk och ryggfena) när de mår riktigt bra, i samband mad att de imponerar på varann med utspända fenor och när de vill leka.

          Kommentar

          • Osiris
            • October 2003
            • 33

            #6
            Jag har rio och glödbandstetror båda har drabats och har fått vitt längst ned på bukfenorna även lite på rygg och stjärtfenor. Det ser ej ut att ha tappat något av fenorna. De äter och simmar runt som vanligt, ser ut att må bra. Har ej haft konstiga vattenvärden. Letat på zoopet men ej hittat någon annan form av sjukdom det skulle kunna vara.

            Kommentar

            • Osiris
              • October 2003
              • 33

              #7
              Ska nu sluta med medsinkuren och se vad som händer.

              Kommentar

              Arbetssätt...