vitaprick kur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bagdad Bob
    • November 2003
    • 4

    vitaprick kur

    Hej

    Jag skall göra en vitaprick kur på mina firrar.
    Vad är bäst,flytta över dem till ett annat kar tillfälligt och köra kuren.Eller köra den i det befintliga?

  • Kringlan
    • October 2002
    • 100

    #2
    jag skulle köra i det befintliga.
    Haqr fiskarna fått det där finns det annars med stor sannolikhet kvar senare när du tar tillbaka dina fiskar igen ifrån ett annat kar.

    Bara för att vara på den säkra sidan.


    Det skulle jag göra om du inte har ett allt för stort akvarium¨
    [______] 240 liters kar
    [_] 30 liters kar
    "gör inget som jag inte skulle göra"

    Kommentar

    • Bagdad Bob
      • November 2003
      • 4

      #3
      Ok tack, har nu kört igång en kur med faunamor är nu inne på dag tre nu men ingen förbättring märks än, hur lång tid brukar det ta innan man ser någon förbättring?

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #4
        3-6 dar med protozin.
        fish r friend

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Ett hett tips är att du vid vattenbytet, som brukar ske efter typ dag 7, tillsätter salt i vattnet. Detta om du INTE har Corydoras i karet förstås... Hur mycket salt du vågar tillsätta beror lite på vilka fiskar du har men ca 0,5 dl på 100 l vatten brukar funka på de flesta. Saltet stärker slemskiktet på fiskarna och risken för återfall minskar...
          Jag kan tillägga att jag tillsätter salt redan när jag börjar medicinkuren, men jag vet inte om det är så bra... mina fiskar klarar det galant, men jag vågar ändå inte garantera att det funkar på alla...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #6
            rätta mig gärna om jag har fel:

            är det inte så att saltet jämnar ut det osmotiska trycket mellan vatten/vätskor i fiskens kropp och vattnet utanför, i.e akvarievattnet?

            och detta underlättar för fisken att hålla rätt tryck och gör fisken motståndskraftigare då den slipper slösa energi på det.

            Det här med att stärka slemskiktet låter onekligen intresant, men jag har aldrig hört talas om det förut.
            fish r friend

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Det här med att stärka slemskiktet låter onekligen intresant, men jag har aldrig hört talas om det förut.
              Tror jag har läst det här på Zoopet, trodde också att det var så... Men jag kan helt säkert ha fel... hemska tanke

              Saltet har också en decinificerande effekt vad jag vet, så ev skador på huden av prickarna borde läka bättre... salt används ju även på människor i läkande syfte... Hur det än är så märks det skillnad om man saltar i samband med vita prick, tycker alltid att det återkommer om man inte saltar... Detta är min erfarenhet av medicinering i mina kar därav ett med Corydoras där jag inte kan salta, och där får jag göra om behandlingarna flera gånger.... Tidigare hade jag ungfödare i mitt kar, då var det naturligt att alltid salta, och jag hade aldrig vita prick då...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Daniel Odell
                • November 2002
                • 1595

                #8
                ah precis! vita prick lämnar små sår dä djuren/pricakrna faller av. genom dessa hål läcker fiskarna kroppsvätskor pga av de olika osmotiska trycken mellan fisken och vattnet. salt i vattnet hjälper till att jämna ut det osmotiska trycket och gör så att det inte läcker lika mycket vätskor, vilket gör att djuret inte blir lika försvagat. så har jag fått det förklarat för mig, aldrig hört något om att saltet skulle verka descinficerande.

                kan inte nån expert berätta vilket som är korrekt, jag hatar å inte vara säker på sånna här saker :-/
                fish r friend

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Jag är ingen expert men kolla lite här om salt http://www.koivet.com/html/articles/articles_details.php?article_id=41&category=13&nam e=Medications

                  Förenklat är det så att vid skador på en fisk så stärker saltet slemhuden, är något (beror på mängd) bakteriedödande och hjälper fisken att behålla saltbalansen i blodet.
                  Salt minskar även belastningen på njurarna hos fiskar med sårskador.
                  Ofta kan parasiter angripa fisken när slemhuden har blivit skadad tex av dåliga vattenvärden angrepp från andra fiskar osv.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Bagdad Bob
                    • November 2003
                    • 4

                    #10
                    Ok, nu är jag på dag 6, I morgon skall jag sätta in en dos till.
                    Sen dag 8 skall kuren vara över.
                    Det som var vita prickar ser nu ut som någon har smetat ut alla prickar men inte lika vitt, skall det se ut så? håller de på att läkas? Kanske skall nämna att det är 4 nyckelhåls ciklider.
                    De verkar ganska pigga annars.Har tillsatt salt också nu.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...