Corydoras och salt!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • preske
    • July 2003
    • 37

    Corydoras och salt!?!

    Jag ska börja medicinera med salt då en av mina G. Surinamensis har ett sår med svamp/mögel i. Problemet är att jag har Corydoras Aeneus i burken. Akvariet är på 275l, hur mkt kan jag tillsätta utan att riskera Corysarna?

    Fredrik
    Diskus Alenquer/Turkos
    A. Cacatuoides Orange Flash
    C. Sterbai/Aenus
    L 200
    LDA 01
    L 260
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag själv skulle inte våga använda salt i karet överhuvudtaget, men det finns säkert någon som provat.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Detta har jag svarat i tråden om svamp där det föreslåg att salta...

      jag är motståndare till att använda salt i akvariet kan nog bero på att jag har Corydoras i alla mina kar...å dom gillar absolut inte salt...

      Så kolla vad har du för firrar å kolla om de tål salt innan...om du förmodligen skulle hälla salt i karet.

      Ta reda på vad dä för svampangrepp det kan du göra lättas genom att titta i Seras lilla bok om Akvariefisksjukdomar gratis att hämta i akvariebutikerna

      Även en blandning av Metylenblått å Euflavin är bra.

      Vad jag vet om konsekvenserna av att använda salt i Corydoraskar är dom...att de får irriterade gälar å andas häftigt samt att de blir en aning inaktiva och sämre efter några dagar.

      Gjorde själv ett test med 2st Corydoras Aeneus, å med extozonsalt, som jag fick av en kompis för att själv ta reda på effekterna ut av användandet av salt.
      Till det hade jag en 20l kar å en 1/3 teskedsalt i karet.

      Efter 3 dagar så var de så slöa å matta att jag orkade inte se deras forsatta plågan, så att jag gjorde en ordentlig vattenbytte på 70% innan de flyttades tillbaka till sina artfränder.

      De repade sej efter faddessen å mår bra…tack å lov... men det var nära ögat!!!

      Mitt slutsats är att hur litet salt man än använder så utsätter du dessa små liv för en plåga...

      Ju men visst!!! utsätter man dom tillräckligt länge för såna doser ser de stackarna det som sitt normala omgivningsvatten å dessutom har dessa fått anpassat sej under långt tid för att en vis individ envisas med att ha salt i karet. Alla firrar anpassar sej till den omgivning dom får av oss akvarister.

      En sak är det klar dom är inga saltvattens firrar å man utsätter inte Corydoras som är vana att gå i HELT-söttvattensAkvarie för salt.

      Jag har bara en fråga åt dej aquan006.

      Citat: ” salt har jag haft i sen jag startade det här med akvarium.!O tillsätter alltid en tesked vid vattenbyte.i förebyggande syfte.!”

      Frågan: När var det du startade Med akvarie Hobbyn???

      Tillägg:

      Det är ungefär som jag skulle ta en Aspirin eller Treo ifall att jag skulle få ont i huvudet!!!

      I förebyggande syfte!!!

      Eller hur???

      PS: här får du hela tråden:
      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16463&SearchTerms=Poseidon
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Tommy K
        • August 2002
        • 134

        #4
        Ta upp den sjuka fisken och behandla den i ett annat akvarie.
        Då kan du dessutom ha en högre salthalt än du kan i ditt huvudakvarie. Det finns mycket information om dosering mm på nätet.
        Här är ett tips som gäller diskus, men tycker nog att doseringen är för hög för din fisk:
        SALT Använder jag som förstaval när discusen verkar ha besvär med sin hud/ gälar… Man kan se när discusen "kliar" sig eller att den "hostar" upprepade gånger att någonting inte står riktigt rätt till. Då, vid ett vattenbyte brukar jag hälla i 2 dl grovsalt/ 100L vatten och låter den dosen vara i 3 dygn. Efter dessa dygn gör jag ett kraftigt vattenbyte. Har på senare tid övergått till vanligt grovt havssalt då ectozonsaltet är så svindyrt. Det verkar fungera lika bra dock….
        Länk: http://user.tninet.se/~vuz588v/page6.html

        MVH Tommy K

        Kommentar

        Arbetssätt...