Amano-räkorna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anto
    • October 2003
    • 5

    Amano-räkorna dör

    Jag har på senaste tiden drabbats av att mina Amanoräkor faller ifrån en efter en. Alla fiskar som går i samma akvarium verkar må bra förutom någon kardinaltetra som har två-tre vita prickar vid gällock och fenbaser. Jag har följande vattenvärden:
    PH: 6,8
    Karbonathårdhet: 6
    Total hårdhet: 6
    Nitrit: 0
    Nitrat: 25 mg/l

    Någon som har en aning?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Göder du i karet och i sådanna fall med vad?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • anto
      • October 2003
      • 5

      #3
      Bara med övermatning, möjligen. ;-)

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Den absolut vanligaste anledningen till att räkor dör är koppar. Om du har kopparrör och använder varmt/ljummet vatten så kan det vara det som är anledningen. Jag funderar lite över dina värden också. Calcium (som räkorna förmodligen behöver till skalet) är en del av totalhårdheten men inte en del av karbonathårdheten. Om dina vattenvärden stämmer så har du inget kalk överhuvudtaget i ditt kar. Jag vet inte hur detta kan påverka räkorna, men det kan vara något att undersöka. Jag själv hade amanoräkor som dog i mängder för mig, trodde det hade med koppar att göra, men börjar mer och mer fundera på om det var calciumbrist. Mina verkade först helt dessorienterade sedan dog dom inom ett dygn.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • anto
          • October 2003
          • 5

          #5
          Jag har löst mysteriet (tror jag): En äppelsnigel (Pomacea Bridgesii) hade dött i akvariet. Det luktar rätt illa när jag tagit av lockglaset men de övriga fiskarna verkar opåverkade av förruttnelsen. Äppelsnigeln var nyinköpt och har bara tittat ut och sedan dragit sig in igen sedan jag köpte den, trodde den gömde sig nu med men lyfte upp den och kände att det inte luktade hallon om den direkt.

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Några amano-räkor dog för mig efter ett vattenbyte. Misstänker att det var någon tillfällig förändring i kranvattnet. Jag använde Hagens vattenberedningsmedel (aqua plus) och Tropica Master Grow.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            Arbetssätt...