Kan fiskar vara känslig för växtnäring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke P
    • September 2003
    • 18

    Kan fiskar vara känslig för växtnäring?

    Jag har märkt att när jag byter vatten och har i växtnäring, börjar mina guppy att stå vid ytan och flämta, för att sedan dö. Kan det ha ett samband med växtnäringen, eller vad tror ni?

    Mvh
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Vilken näring?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Micke P
      • September 2003
      • 18

      #3
      Ferrogan fluid heter den...

      Mvh

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Järn ÄR skadligt för fiskar. Dock vill du ju inte ha så särskilt höga doser i vattnet eftersom det skulle leda till algblommning. Dosera efter anvisningarna eller mät järnhalten i vattnet så är du på den säkra sidan.

        Peter
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Chelaterat järn blir lätt fritt järn om den inte förbrukas av växterna. Ingen förbrukning kommer att ske om inga av dom andra viktiga näringsämnena finns tillgängliga. Alltså kan ferrogan fluid bli giftigt för fiskarna med tiden, men knappast direkt efter vattenbytet. De parametrar du skall hålla koll på vid vattenbyte är temperetur, nitrit och ph. Om dessa förändras för mycket vid vattenbytet så kan fiskarna stressas och rent av dö. I och med att dom står vid ytan och flämtar så gissar jag på nitrit, vad har du för filter?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Micke P
            • September 2003
            • 18

            #6
            Ett vanligt innerfilter...

            Mvh

            Kommentar

            • mats m
              • September 2002
              • 515

              #7
              Hej.
              Ferrogan är giftigt för fiskar i för stora doser,har märkt att när jag tillsäter för mycket så blir det som du beskriver.På Ferrogans bruksanvisnig står att om du har botten levande fisk skall ferroganet tryckas ner i bottensanden(granulat).När du använder ferrogan skall du använda mätvätska så att du ej överskrider vissa värden.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Men som jag sa innan så hjälper ferrogan inte dina växter om du inte har övriga näringsämnen i vattnet. Om du vill ha växter som trivs så måste du använda en komplett vatten gödning och inte enbart järn. Idén med järntillskott föddes på den tiden då man hade all näring i kranen, det var bara järnet som oxiderade på vägen därför så behövde man tillsätta det. Nuförtiden har vi komunalt kranvatten på de flesta ställen som har exakt 0 i samtliga näringsämnen som växterna behöver. Därför aå kommer inte ferrogan att hjälpa dig om du inte har egen brunn (där alla ämnen KAN finnas). Därför råder jag dig att sluta med ferrogan omedelbart. Oavsett om det är det som skadar fiskarna eller inte så är det i allafall slöseri med pengar på ett preparat som ger 0 nytta i de flesta vatten.
                MVH
                magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Micke P
                  • September 2003
                  • 18

                  #9
                  Vad rekomenderar ni för näring då?

                  Mvh

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Tropica Master Grow
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Och ett fe test.
                      MVH
                      magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Japp, glömde det. Fast om man byter 50% varje vecka och har i halv dos så är man safe utan vattentest.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        Arbetssätt...