Död pansarmal med röd buk...vad hände?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Död pansarmal med röd buk...vad hände?

    Ikväll hittade jag ytterligare en av mina pygmépansarmalar död. Det såg ut som att den hade dött av inre blödningar i buken. För ett par veckor sedan var det en annan som också dog med en liten röd fläck i buken(inte så mycket som denna dock). Vad tror ni händer dom?
    http://w1.581.comhem.se/~u58110549/DSCF2907.JPG

    /Mona
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • aquan00b
    • September 2003
    • 140

    #2
    Kan vara bukvattensot .!
    EJ säker .!

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      har du slarvat med vattenbytena? jag hade lite mycket nitrat i ett kar, sex av åtta pansarmalar simmade rygg ganska fort =(
      jag hade nästan inga växter i, och då går det inte åt så mycket nitrat.. =(
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        #4
        Jag byter 10-20 liter(av 54) en gång i veckan. För 1 vecka sedan blev det 20 liter eftersom jag inte gjort vattenbyte veckan innan(för ovanlighets skull). Efter att jag har fått veta att de blir skygga av för lite växter så har jag försökt fylla akvariet, så växter har jag. Jag hoppas att det är mitt slarv...och inte en smittsam sjukdom.

        /Mona
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Sjukdomstillstånd hos fiskar är oftast komplicerat, en gissning är att det kan vara en infektion av Aeromonas-Pseudomonas bakterien karakteristiskt för den är blodiga ställen på fisken och fenbasen.

          Aeromonas-Pseudomonas bakterien är en inre bakteriell infektion, de lärde säger att när fisken buk är röd då är det godnatt med den.

          Medicin Sera baktopur diretc eller motsvarande.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #6
            Baktopur har jag hemma. Klarar alla fiskarna i mitt 54 liters akvarium(se nedan i min signatur) av en sådan behandling?

            /Mona
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Har man slarvat med vattenbyttena då bör man absolut inte göra ett större bytte för att kompensera för det förlorade.

              Tvärtom en mindre å sedan återkomma till det normala är det bästa alternativet så att inte fiskarna får en chock!!!

              Till medecineringen...ta ett bredspektrum medicin eSha 2000 kan jag rekommendera ifall det inte är det fruktade bukvattensot!!!
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                "ifall det inte är det fruktade bukvattensot!!!" kan vara närmast liknande.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Kramfors: av en ren händelse har jag precis råkat ut för exakt samma sak med en av mina otocinclus. Jag tror du har satt huvet på spiken. Får väl se om den går att rädda.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Nix, den sparkade hinken. Trist.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...