Fiskarna kliar sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TLindome
    • October 2003
    • 107

    Fiskarna kliar sig

    Halloj
    Har sett de 2 senaste dagarna att fiskarna har börjat "kliat" sig mot stenarna och rycker en hel del.
    Vad beror detta på?
    Vattnet är inte helt klart.
    222liter ciklider,gurami,tetror och en vilsen husse.
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Är akvariet nystartat?
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Jag såg i din andra tråd att akvariet är nystartat. Du har med största sannolikhet fått en nitrittopp. Köp ett nitrit-test eller ta med en skvätt vatten till akvarieaffären så får de testa det. Är nitrithalten över 0,3mg/l behöver du göra något åt saken, det finns preparat i handeln som hjälper till att få ner nitriten. Det effektivaste tror jag är frystorkade kapslar med bakterier som exempelvis Sera bactopur.

      Är halten över 0,5mg/l måste du minska halten med vattenbyten. När bakteriefloran i akvariet och filtret är tillräckligt stor kommer nitriten försvinna. Det kan ta 1-2 veckor utan preparat.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • TLindome
        • October 2003
        • 107

        #4
        Ok, det har dött några guppyhonor de senaste dagarna.
        Det där kliandet beror det på nitrit också eller?
        222liter ciklider,gurami,tetror och en vilsen husse.

        Kommentar

        • Kalejdoskop
          • January 2003
          • 323

          #5
          Högst troligt ja. Fiskar blir stressade av dåliga vattenvärden(ex. dåliga nitritvärden)och håller förmodligen på att få vita prick. Håll utkik efter vita prickar.. ser du sådana så får du köpa medicin som finns på zoobutikerna. Det är en lätt sjukdom att bota, men dina fiskar dör om dom inte får medicin(om det nu handlar om vita prick vill säga).
          Akvarist - javisst!

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            "Det effektivaste tror jag är frystorkade kapslar med bakterier som exempelvis Sera bactopur."

            Sera bactopur är en medicin som slår ut ALLA bakterier i akvariet, goda som dåliga så det är ingen bra idé att använda för att få ner nitrithalten.
            Byt vatten och häll i Sera nitrivec eller liknande, håll sedan koll på dina värden.
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Nja, av för hög nitrit brukar inte fiskarna skrubba sig, de brukar dö.
              Men med dåliga vatten värden så försämras fisken möjligheter att stå mot bakterier och parasit angrepp.

              Om fiskarna skrubbar sig kan vara ett angrepp av Oodium pillularis där syntomen är att i början skrubbar sig fiskarna mot inredningen, tydligt synlig blir sjukdomen först vid starkare angrepp, sedan blir fiskarna översållade av små 0,3 mm gulvita prickar.

              Det är bara ett förslag varför fiskar kan skrubbar sig.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Oj sorry. Man ska inte använda Sera bactopur då. Jag blandade ihop det med exempelvis duplabacter.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Min erfarenhet är att fiskarna kliar sig så fort det blir en högre koncentration än 0,1mg/l nitrit och de slutar klia sig när nitriten försvinner.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    En infektion av Trichodina gör även att fisken skrubbar sig ibland och rycker till med fenorna.
                    Mycket enklare sjukdom än Oodium (Sammetssjuka)för att behandla den måste vattnet koppartestas.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • TLindome
                      • October 2003
                      • 107

                      #11
                      Ok, vad skall då Lundén göra tycker ni?
                      Salt, nitrivec och vattenbyten. Kan det vara nått?
                      Eller skall zoobutiken få lura på mig något nytt SERA-preparat:-
                      Tacksam för all hjälp!
                      222liter ciklider,gurami,tetror och en vilsen husse.

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Det jag gillar med zoopet är att om jag skriver något fel så kommer en korrektion väldigt snabbt. Jag skulle inte våga rekommendera särskilt mycket om inte den säkerheten fanns. Tack klara!
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          thomas: du måste testa ditt vatten för nitrit och göra vattenbyten tills halten understiger 0,5mg/l annars kommer fler fiskar bli sjuka eller dö.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • JR
                            • April 2003
                            • 2112

                            #14
                            har också erfarenhet att fiskarna kliar sig vid dåliga vattenvärden.. dock oftast vid höga nitratvärden.. men säkert också vid höga nitritvärden...
                            eftersom de "andas" med gälarna och det "smutsiga" vattnet åker för bi där..måste kännas irriterande för dem.. mina brukar oftast sikta mot gälarna i de fallen.
                            Gör jag ett stort vattenbyte & de slutar klia sig vet jag att det var nitrat.. om inte så är det nåt annat =)
                            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                            Kommentar

                            • Scan
                              • November 2002
                              • 93

                              #15
                              Behöver kanske inte nödvändigtvis vara nitrit. Jag har själv ett kar på 840 liter där 10 små lyckliga firrar huserar. Blir ingen mätbar nitrit där. Hur som haver, jag har sett att de ibland kliar sig mot bottnen, oftast strax efter vattenbyte. Verkar som de slutar om jag slänger i lite salt..
                              Du kan ju alltid prova.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...