Fenröta, svamp &TetraMedica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Fenröta, svamp &TetraMedica

    Är TetraMedica GeneralTonic Konzentrat en bra medicin mot fenröta??

    Den är ju en "bred" medicin som , enl. instruktionerna, ska råda bot på det mesta, bla fenröta.
    Finns det någon medicin mot fenröta som funkar med filtret igång?
    Jag har kört "TMGTK" med filtret igång (ska man inte göra enl. instruktionerna men måste ju ha lite roation på vattnet) i två omgångar nu, men två mosaikgurami visar fortfarande symptom.
    Fenröta är väl mycket smittsamt?? Eller??
    Jag är rädd att fler blir smittade.

    Hade två dvärggurami där den ena visade tecken på svamp och den andra fenröta, valde då att använda "TMGTK" för att råda bot på bägge sammtidigt, båda dog tyvärr. De andra fiskar med symptom var de två mosaikguramisarna som fortfarande tycks ha fenröta.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Är det ingen som har erfarenhet/synpunkter av TetraMedicas "grönadroppar" (Vattnet blir ju knallgrönt när man använder det)
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Waterlife Myxazin skadar inte filterbakterierna. Det ska även hjälpa mot svamp.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        OK men "TMGTK" (det är så j*vla långt att skriva) är vad jag förstår inte skadligt för filterbakterierna utan tvärtom. Medicinen bryts ner i filtret tror jag.

        Vore kul om någon som har erfarenhet av olika mediciner kunde tala om vad som funkat bäst.

        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Då är det exakt samma som Myxazin eller väldigt snarlikt. Det har fungerat mot fenröta hos mina skalare med slöjfenor (som altum). JBL Fungol har fungerat mot svamp i ett sår hos min kakaduahane.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Färgar Waterlife Myxazin vattnet?
            TetraMedica GeneralTonic Konzentrat gör ju vattnet knall grönt, inte så snyggt direkt.

            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Ja det blir grönt men det försvinner i takt med att filtret renar bort det. Efter 24h är det inga spår från det gröna kvar när det är dags för nästa dos. Du kanske har underdimentionerat filter?
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Med "TMGTK" så doserar man en gång, om inget resultat visat sig på 5 dagar kan man dosera igen efter ett vatten byte (igentligen ska man filtrera över aktivtkol men något sådant har jag inte). Färgen är efter 5 dagar inte helt borta, men det är betydligt mindre grönt.
                Doseringen skiljer sig alltså något åt och därigenom kanske också "mängden" grönt.

                Jag har ett Fluval 3plus innerfilter, så filtervolymen kunde ju gärna vara lite större naturligtvis.

                Fast för medicinerings skull så bör man inte ha något filter alls som jag förstår det.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...