Göra rent filtret vid medicinering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Göra rent filtret vid medicinering?

    Ska jag rengöra filtret innan jag medicinerar mot hål i huvudet? Filret har bara gått i ett par veckor, och jag är lite osäker eftersom jag läste att en del mediciner dödar bakterier(de nyttiga) så därför tänkte jag att det är dumt att ta bort en del nyttiga bakterier i filtret innan, eller? Kan man medicinera i akvariumet, eller måste den flyttas(vilket jag tror bara komemr att stressa den mera!)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Du kan köra filtret i något kärl när du medicinerar.
    Är det en fisk så medicinera den ensam.
    Men det är väl kosten som behöver ses över,
    Köp tillsätt vitaminer och miniraler.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Beror det på maten? Jag matar med granulat, räkmix, cyclops och svarta mygglarver. Tycker att det borde vara en varierad kost, eller? Kan man "droppa på" vitamniner för smådjur (som jag har använt till räkmixen) på granulat, så att det blir mera nyttigare?
      Jag tror faktiskt att jag medicinerar i deras riktiga akvarium, dels för att det blir ett himmla liv om jag ska fånga den, samt att det kan möjligtvis vara flera som är smittade, bara att det inte har synts...

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Använder du tex sera baktopur direct så dödar det alla bakterier, goda som onda.
        Det finns vitaminer för fiskar.

        Hål i huvud sjukan sägs bero på och drabbar främst ciklider, orsakas av flagellater Spironucleus och brist på vitaminer mineraler felaktig kost kött från djur, stress kan även vara en orsak, många fiskarter klarar tydligen av även kraftiga angrepp.

        Sjukdomen leder till öppna hål runt omkring huvudet.

        Tidiga symptomen på infektion av Spironucleus är viktminskning, mörkare färg och vitaktig slemmig avföring.

        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...