Sjuka, ev. förgiftade kardinaltetror. Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kia
    • August 2003
    • 366

    Sjuka, ev. förgiftade kardinaltetror. Hjälp!!

    Kan det jag beskriver nedan kring mina kardinaltetror vara vara neonsjuka eller bukvattenssot? Men borde de inte vara förslöade då och ha tappat matlusten?

    Kan det vara en förgiftning när jag i lördagsmorse lyckades göra en rejäl överdosering av Tropical Master Grow?

    Kan det vara en reaktion på att jag givit dem nytt foder som de åt sig vilda på (räkmix)?

    Kan de vara någon parasit? För drygt en månad sedan tog jag bort en kardinaltetra som hade något som skulle kunnat vara en liten inkapslad mask vid gälarna?

    Beskrivning:

    Jag har mätt alla vattenvärden i akvariet och de är bra!

    I lördagsmorse gjorde jag ett rejält misstag vid vattenbyte. Jag läste fel tabell på TMG flaskan och doserade betydligt mer än dubbelt så mycket som jag borde. Samma dag dog en skalar, nästa dag låg en corydoras Sterbai död. På söndagen upptäckte jag en kardinaltetra som hade fått ett enormt glosöga. När jag märkte att vattnet blivit grönaktigt och att alla alger växt till sig uppmärksammade jag mitt misstag och gjorde hastigt ett ganska stort vattenbyte.

    Igår såg jag ytterligare två kardinaltetror med glosögon. Jag tycker även att de andra fått något större ögon en normal. På de som är glosögda har den röda färgen bleknat och de ser inte alls friska ut. Men de är hur pigga som helst och äter. Jag gjorde ett litet försök att fånga en i går med håven men de var ena rackare på att hålla sig undan.

    Jag har också givit dem egenhändigt gjord räkmix som de fullständigt glupat i sig. Kanske fick de i sig för mycket.

    I nuläget verkar alla övriga fiskar må utmärkt. (Corydoras Sterbai, två skalarer och ett par kakaduaciklider)

    Vad ska jag göra? Är det bara att vänta och se om de börjar bli förslöade eller dö?

    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".
  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Snälla någon?
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Det är säkert inte bra med för mycket gödning, men då är det bara att byta vatten så överskottet kommer bort.
      Men det är säkert svårt att avgöra den skada fisken har tagit.

      Om inte fiskarna uppträder normalt är det en fördel att inte mata dem.
      Jag läste på en sida om att det kunde vara problem att fiskarna fick frusen föda.

      Varför räkmix då det finns så bra foder som är anpassade till olika fiskarter, foder som täcker alla behov av vitaminer osv, det kan inte vara någon större kostnad med "köp" foder, är det inte lite "allan trams" med räkmix.

      Det bästa är att använda en föda som motsvarar deras naturliga.

      Att fiskar som inte har bra förhållanden blir sjuka är inget att förvåna sig över, vissa symtom går inte att härleda till någon specifik sjukdom, då det är lätt att fiskarna drabbas av blandinfektioner där sjukdomsbilden kan vara väldigt olika.
      Om fiskarna har blivit sjuka ska man isolera dem därför de kan drabbas i sin nedsatta kondition av andra bakterier och parasiter och smitta friska fiskar.
      Det är viktigt att ha dem i ett optimalt vatten.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Scan
        • November 2002
        • 93

        #4
        Jag är alls ingen expert, men i brist på andra svar föreslår jag att du gör ytterligare vattenbyte, och låter bli att mata under ett par dagar. Fiskar som uppenbart är sjuka bör, om du har möjlighet, sättas i karantän.
        Lycka till!

        Kommentar

        • kia
          • August 2003
          • 366

          #5
          Tack för svar. Nu har jag bestämt mig för strategi. Jag får ta ut en hel del växter innan jag startar min fisketur ikväll, har alla kardinaltetrorna drabbats då är de 20 st..... Sorgeligt, alla utom en har överlevt från starten och de har blivit så stora och fina. Så får jag väl sluta med att mata med godisräkmix. (Jag gav dem det bara som extra foder några gånger, men de var helt vansinniga i det och jag gav dem säkert lite för mycket). Svårt att veta vad som är orsak och verkan, kanske en kombination av en massa dumheter jag lyckats göra på kort tid...

          "Erfarenhet är att veta en massa saker som man inte bör göra"...
          Nybörjare, Nivå II .
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
          "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

          Kommentar

          • kia
            • August 2003
            • 366

            #6
            I går när jag kom hem fån jobbet så verkade det som om de flesta kardinaltetrorna återhämtat sig och fått normal form och färg tillbaka. Men den med enormt glosöga är fortfarande glosögd. Ytterligare en tycks ha någon irritation kring ögonen.

            OK, jag har utsatt de här firrarna för någon form av shock/stress som gjord dem motagliga för vad jag tror är en parasit. Jag vet ungefär vad som bör göras (isolering, ev medicinering, etc), men jag skulle så gärna vilja veta vad det kan vara för något.

            Fiskarna har fått något som er ut som en stor, genomskinlig vattenfylld blåsa. I blåsans mitt kan man skönja ett maskliknande föremål på någon/några millimeter. Jag har inte kunnat se att det rör sig. Den första kardinaltetran som jag tog bort för ca en månad sedan satt blåsan under hakan. Gälarna var irriterade. På den glosögda täcker blåsan hela ögat och lite av huvudet. Även här ser gälarna på den sidan röda och irriterade ut.

            Fisken verkar inte nedsatt på något annat sätt. Den firren jag tog bort hade jag i karantän ca 2 veckor. Jag hade salt i vattnet men ingen medicin. Ingen förändring på de veckorna. Fisken var helt pigg och hungrig hela tiden, trots ensamheten i karantänen... Finns någon parasit expert här?


            Nybörjare, Nivå II .
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
            "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Kolla på sådana här sidor http://article.dphnet.com/catagory-02.shtml
              http://www.ces.uga.edu/pubcd/c772-w.htm
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Scan
                • November 2002
                • 93

                #8
                Urk, låter obehagligt. En sak är nog säker, förändrades inte symtomen under 2 veckors saltbad, så är inte salt lösningen. Salt är effektivt mot de flesta hudirritationer, svampangrepp med mera, men är mot en del parasiter verkningslöst.

                Ett sätt att bli säker, är ju att offra fisken med glosögat och titta på "det maskliknande", helst i förstoring naturligtvis. Annars kan du nog bara hoppas på att det går över av sig självt, det kan det mycket väl göra om miljön är rätt. Använd inga mediciner innan du vet vad problemet är.
                Lycka till!

                Kommentar

                • kia
                  • August 2003
                  • 366

                  #9
                  Urrf, jag vet inte om jag vill veta så mycket mer efter att ha tittat på de här sidorna..... Fast det var ju bra att veta att fiskarna i allmänhet är ätbara trots att de är infekterade... urrk.

                  Hur går det med nya bilen Kramfors?
                  Nybörjare, Nivå II .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                  "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                  Kommentar

                  • Haleli
                    • August 2003
                    • 413

                    #10
                    Hej Kia !
                    Du beskriver en blåsa med ett maskliknande föremål inuti.
                    En annan Kardinaltetra säger du hade något liknande en inkapslad mask vid gälarna.Det verkar troligt att det rör sig om antingen metacerkarier eller plerocercoider.Metacerkarier brukar visa sig som knottror i huden och även angripa ögonen.Plerocercoider hittar man i bukhåla och ögon.Fisken är mellanvärd och kan inte smitta andra fiskar.Sjukdomarna är obotliga.Båda drabbar vanligen endast vildfångade fiskar som då är smittade redan vid fångsten.
                    När det gäller metacerkarier så kan man dra in infektionen med snäckor från sjöar.Akvarieuppfödda snäckor kan inte vara infekterade.
                    Mitt råd;Ta bort fiskar som mår dåligt,låt resten vara kvar då det inte brukar påverka dem särskilt mycket utom vid stresshändelser.
                    Lycka Till!
                    Lisa

                    Kommentar

                    Arbetssätt...