Deppig slöjstjärt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _fade2black_
    • September 2003
    • 55

    Deppig slöjstjärt.

    Har idag lagt märke till att min ena slöjstjärt har gått o gömt sig bakom en växt... han ligger på botten och verkar väldigt apatisk. Ibland simmar han lite frammåt eller bakåt men lägger sig snart på samma ställe.
    När jag matade fiskarna förut så simmade han dock glatt upp till ytan och åt som alla andra och var sedan som vanligt i några timmar. Men nu har han åter lagt sig där.

    Bytte vatten igår, kan det ha något med saken och göra? Jag har även fått höra här att jag har för många fiskar i mitt akvarium... iaf för många slöjstjärtar. 6 st o 8 platy i ett 69-liters?
    Han har bott såhär i några veckor och det har inte varit några problem tidigare.
    Vad ska jag göra? Tacksam för snabba svar!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Mäta nitrit och nitrat.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      En slöjstjärt är en guldfisk, om du läser här: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54
      så ser du att den kan bli väldigt stor. Vad jag vet så räknar man väl ca 50 l vatten per guldfisk... så du har ju på tok för litet akvarium, en slöjstjärt och dina platys vore mera lagom... Där har du nog förklaringen till varför den är ledsen, den bor trångt och förmodligen har du dåligt vatten p g a överbelastning...
      När du bytte vatten i går, hur gjorde du då??? Framför allt, hur mycket av vattnet bytte du???
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • apan_ola
        • March 2003
        • 280

        #4
        Håller helt klart med. Jag har 3 slöjstjärtar i mitt 160 liters tillsammans med några neontetror guppys och malar. dom blir trotts allt ganska stora.
        160 liters sällskap

        Kommentar

        • _fade2black_
          • September 2003
          • 55

          #5
          Jo... jag vet att det är för många... Men, var ska jag göra av stackarna då? Att avliva dom p.g.a. min okunskap känns grymt. Att sälja är väl inte så lätt...
          Gjorde misstaget att förlita mig till "fiskgubben" som sa att allting var heeeelt okey med dom fiskarna jag hade.. Så här är jag.

          När jag bytte vattnet så bytte jag 20 L. Jag har en sån där slang med ett litet munstycke, men fick ingen ordning på det... så jag tog ett litermått och tog försiktigt ur allt efter som. Samma visa tillbaka.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Jadu, du är inte ensam att köpa för många fiskar till ett mindre akvarie, jag skulle tro att det gör de flesta även de som har större akvarier.

            Om du har så du kan testa vattnet så du vet när du ska byta vatten eller byte 10 liter varje dag då kan du klara dig till du hittat en lösning för dina fiskar.

            Nu är det så att har du Slöjstjärt i ett mindre akvarie så blir den inte 25 cm utan de växer sakta om du inte matar dem mycket, du kan kolla om du hittar en foder med lågt protein innehåll ca 27% protein och har en lägre temp i vattnet så växer de inte så fort.

            Många Slöjstjärtar är importerade och kvalitén på dem lämnar mycket att önska så jag skulle tro att några av dina kan komma att dö.
            De kan bli sjuka eller ha medfödda fel, så det behöver inte vara ditt fel om en fisk blir sjuk.
            Risken med att ha en fisk som inte mår bra är att den lättare drabbas av någon sjukdom och i sin tur smittar de andra.

            Jag tycker inte att man ska blanda kallvattenfiskar med tropiska fiskar, men blandar det gör många så det är som det är.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...