Fenröta o Avlivning/Hjälp snabbt!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Fenröta o Avlivning/Hjälp snabbt!!!

    Fråga 1:Hur ser fenröta ut och kan det bildas pga matbrist(vitaminbrist) Kan en lindrig fenröta läkas utav sig själv?
    Fråga 2:Kan det uppstå fenröta utav dålig vattanekvalité om man gör 30% vattenbyte en gång i veckan och då tillsätter biotopol och EasyBalance? Jag har även ett Eheim ytterfilter fyllt med ehfimech och ehfisubstrat.
    Fråga 3:Bör jag avliva en stackars platy? Han har ett hål i sidan, där en "vitapricksjuka" åkte ut, han hade ett hål i ena fenan som nu har blivit attackerat av andra fiskar, han har små bleka fält vid gälarna samt blir attackerad av bland annat min lilla siames. Han äter dock normalt, men hänger med fenorna och verkar allmänt dåsig. Jag har botat henne från vita prick en gång, men jag vet inte vad jag ska göra åt allt det andra. Jag har inget akvarium att flytta henne till, eftersom karantänsakvariumet just nu befolkas av en aggresiv lejonhuvudsciklid.
    Är tacksam för svar angående avlivning el. hur jag ska få den stackarn att överleva...

    (finns det något mer deprimerande än en sjuk fisk, när man inte vet vari sjukdomen består?)

    Ps Kan det vara så att fiskarna med den tilltänkta fenrötan enbart har varit inne i ett slagsmål, så att fenorna har fått en törn, för att sedan läka utav sig själv ett tag senare?(har nämligen mbunas i karet med "fenrötan". Tycker nämmligen inte att det borde kunna bli fenröta, eftersom fenröta också är vitt längst ut, eller? Ds
    Björn Forsberg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag har samlat lite information om Fenröta.
    <b>Bakteriell fenröta</b> kan utbryta separat eller tillsammans med andra bakteriella sjukdomar.
    Fenorna förstörs från kanten och inåt.
    Fenorna löses upp från kanten, och förstörs i slutstadiet ner till fenornas bas.
    Vid allvarligare utbrott av sjukdom förstörs hela fenan, stjärt och ryggfena är de fenor som drabbas mest

    <b>Fenröta orsakas av olika bakterier.</b>
    Symptomen är vita eller gråaktiga ogenomskinliga fläckar på fenor och på huden.
    Slemhuden på fisken faller av och fjäll saknas.
    Frisk fisk med bra immunförsvar har tillräcklig motståndskraft mot bakteriella infektioner.
    Fisk som är försvagad av stress, dåliga vattenvärden eller redan har ned satt immunförsvar genom en annan sjukdom smittas mycket lättare av bakterier.

    Är det en vanlig dussinfisk är det skonsammast att avliva den.
    Tex. sera baktopur eller motsvarande ska hjälpa, men vattenvärdena ska vara bra först.

    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    Arbetssätt...