Sjuka Haj malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jennie j
    • October 2003
    • 13

    Sjuka Haj malar

    Hej jag har två ganska ny in köpta haj malar som ligger och trycker på botten jag har medicinerat två gånger men dom blir inte bra vad ska jag göra
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jaha, och vilken sjukdom har du medicinerat mot.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Då har de i alla fall inte någon bakteriell sjukdom. Har de vita prickar eller någon hinna på kroppen?
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Ja det är du som köper fiskar som inte är friska, berätta mer hur de hade det där de kom från och hur de har det nu akvaristorlek, vattenvärden osv, så kanske någon som kan de fiskarna kan hjälpa dig.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Dr. Strange
          • March 2003
          • 995

          #5
          Jennie J: Om du vet vilken sort det är så börjar vi där

          Kanske någon av dessa :

          Paroon Haj
          Pangasius Sutchi
          Arius Semaani/Arius Jordani

          Skriv gärna hur stora dom är och beskriv om du ser något konstigt med dom, malar som dessa har inte fjäll som vanliga fiskar, utan dom har hud. Många sjukdomar som är vanliga som Vita Prick sjuka etc brukar enligt mig sällan eller aldrig drabba malar som dessa, däremot brukar dom få genomskinliga hinnor som släpper från huvudet mestadels, detta kan betyda flera saker.

          Det kan bero på att fisken är stressad (till exempel efter en flytt)
          Vattnet har fel ph etc mot för vad fisken ska ha

          Malar kan bli tjuriga när dom blir sjuka/stressade och det kan ta nån vecka innan dom börjar betee sig aktivt och alert.

          Om du har möjlighet försök ha pumpar som pumpar många liter i timmen så håller sig fiskar som dessa friskare när dom får röra sig i lite motstånd.

          //Marcus
          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            • May 2003
            • 1831

            #6
            det är ju en hajmal!!!!!! vet du inte vad det är!!??
            Med vänlig hälsning
            Alexander

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Äter dem så behöver du nog inte oroa dig. De kanske inte känner sig trygga i akvariet ännu eller så har du för lite gömställen för dem?

              Är det nån av dessa?
              http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=340
              http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=351
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • zoofiee
                • December 2003
                • 4

                #8
                Hej. Nu är det så att jag gick in i en zoo butik och tittade på deras fiskar.
                Och i ett akvarium fanns en hajmal, med ett gäng andra fiskar.
                Hajmalen var sååå uppäten så att den hade inte ett enda av sina fenor kvar så jag köpte den.Han i affären sa att det va ok att ha fisken i 60 l akvarium då jag inte va så vetande om det just då.
                Men när jag kom hem och la ner fisken i akvariet så förstog jag ju att detta inte gick, han va ialf tio centimeter. Han stångade hit och dit och förblev helt vit(han va grå i affären). Nu har jag honom i ett 200 l akvarium men han e fortfarande "skadad"? han e vit (nästan genomskinlig) och nappar luft och verkar helt livskrämd för allt.Och så ligger han på botten med hela sidan på botten helt utmattad usch Jag tycker förbannat mycket synd om honom vet ej vad jag ska göra. Jag har två små hajmalar till och nu apar dom efter han, för jag såg ju hur de betedde sig i ett annat akvarium
                då va dom som andra fiskar simma omkring, men nu är på god väg att likna min skadade vän. Men vad är bäst att göra med en sådan fisk vad är det för fel?? Jag vill ju att han ska komma ifrån stressen och bli bra. Han äter bra, de får bara mygglarver.
                Jason (scalare)

                Min älsking *kär*

                Kommentar

                • zoofiee
                  • December 2003
                  • 4

                  #9
                  Andreas det är den andra länken
                  Jason (scalare)

                  Min älsking *kär*

                  Kommentar

                  Arbetssätt...