behöver hjälp !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Supermick
    • April 2002
    • 248

    behöver hjälp !

    jag har fått en förfrågan av en kompis. Som börjar bli lätt Desperat,
    han inhandlade ett gäng troffar i sommras det var då hans problem började ! Fisk efter fisk dör av. typ 1 varranan eller var 3je dag sjukdomsförloppet ser ut så här (fått förklarat) fisken är pigg som vanligt sen slutar den äta och blir stillastående utanför gruppen dagen efter lägger sig på sanden. den står liksom på bröstfenorna !
    dom simmar om man petar med håven ! men inte längre än nödvändigt och innom 8-12 timmar har dom dött. då har hela förloppet tagit MAX 3 dagar. Det skumma som jag inte har nån klämm på är att det synns inga tecken på sjukdom, ingen trådlik avöring,uppsvällda,hostningar,parasiter,dom kliar sig inte ens. ska tilägga att vattnet är checkat massor av gånger (kommunalt vatten) Han har för övrigt fler akvarium med samma vatten utan dom problemen. Maten han ger är spirulina flingor och Räkmix, Vattenbyten görs med bra intervaller
    en sak till som jag inte förstår är det här, 1 fisk i taget sjukdom sprider sig inte. han har medicinerat med ,Aquafuran,Mytaxin+ ett preparat från danmark som var som Flagyl
    det har bara typ saktat ner sjukan nån dag typ
    för övrigt så har han Bra filtrering, sanden är sjyst(korall), inga skumma stenar(kalk å lava) PH 8 ,ingen nitrit , KH 13
    få se om jag glömt något !
    tager tacksamt imot all hjälp han kan få
    let's get wet
Arbetssätt...