Fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aequidens
    • October 2003
    • 4

    Fenröta?

    Har ett 170 l nystartat akvarium med ciklider (röd och blå), skalar och två malar. Fiskarna var ganska stressade när vi fick hem dom. Nu verkar det som om dom har fått fenröta, fenorna är "ojämna" och håller på att försvinna. Har satt "fura mor-p" i vattnet men det verkar inte bli bättre. Vad ska jag göra??? Ska jag tillsätta salt? Vilken sort och hur mycket? Hoppas på hjälp.

    Tack på förhand från en nybörjare!

    Kanske ska tillägga att delvattenbyten är gjort fler gånger. Testade vattnet efter sista bytet (PH ca 7, KH ca 6, GH ca 6, nitrit 0, nitrat 10). Filtret rengörs ofta.
  • Alva
    • May 2003
    • 434

    #2
    salt utan jod kanske hjälper ja....
    <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

    Kommentar

    • Sunny_67
      • January 2003
      • 146

      #3
      Sköter man sina delvatten byten så brukar fenorna läkas. Kan bli uppluckrade pga dåligt vatten.
      http://www.babbel.biz

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Esha 2000 ett bredspektrum medicin som hjälper mot fenröta bl.a.
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Orsaken kan åxå vara, dålig vattenkvalitet, höga ammoniumhalter, låga syrehalter, skitig filter.
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • KhiraLi
            • August 2003
            • 103

            #6
            Mina fiskar har oxå problem med fenorna. Vattenkvaliten har rimligtvis varit sämre den senaste månaden då det varit dåligt med vatten i brunnen så jag inte kunnat göra vattenbyten så ofta. Men till frågan, de medicineringar ni nämner, tål corydoras det? För jag har haft ute dem ett tag nu eftersom jag har salt i akvariet.
            500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.

            Kommentar

            Arbetssätt...