HJÄLP MIG SNÄLLA!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piglet79
    • September 2003
    • 4

    HJÄLP MIG SNÄLLA!!!!

    Hejsan!

    Hat hittat 7 st yngel i mitt avkarium och lagt över dem i en glas-skål...
    Misstänker att det är molly yngel...men nu till problemmet..
    Har upptäkt att mina kardinal tetra har massa vita prickar på sig, och tror att det är vita prick skjukan..
    fiskarna i det stora akvariummet får nu medecin mot det..
    men dem i djur affären sa att jag inte skulle ge medecin till ynglerna för att dem nog skulle dö då..
    dem har inga vita prickar på sig, men kan man ha vita-prick-sjukan utan att det syns???

    och sen behöver jag passa tips på hur man sköter ynglerna bäst (nybörjare) kan ingenting!!
    vatten byte? mat? växter? mm mm

    tack på förhand Miriam
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Inte för att jag har några erfarenheter av yngelvård men jag håller nog med akvariebutiken om att ynglen troligtvis skulle dö av medicinen. Behåll ynglen i glasskålen (med motorpump/syresten) några veckor i karantän. Skaffa några små plastväxter (svårt att få levande växter att överleva utan bra lysrör) och lite grus åt dom så dom får en trygg miljö. Mata sparsamt (borde finnas yngelfoder i butiken). Byt 1/4 av vattnet 1-2 gånger per vecka. Använd ett vattenberedningsmedel (Aqua Safe etc.) fast i rätt små doser, då jag förmodar att skålen inte är alltför stor? Kan tänka mig att ynglen vill ha lite varmare vatten så om du kan hålla ca. 28 grader konternueligt borde det funka. Om skålen flyter kan du ju alltid ha den i akvariet så sprider sig ju vattenvärmen automatiskt. Flyter den inte kan du ställa skålen på en plan sten/skifferbit högre upp i akvariet. Lycka till!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      små yngel får förmodligen inte vitaprick sjukan då de är för små för att parasiterna ska bry sig om dem. men om de får den så dör de förmodligen rätt fort. kör i lite javamossa hos ynglen, min javamossa brukar inte bry sig så mycket om ljus, kommer det lite ljus från rummet/fönstret under dagen så överlever den. Det brukar bildas lite smådjur i javamossan med som ynglen gillar att käka upp.
      har du en liten skål så byt vatten ofta, varje eller varannan dag, kanske 10%.det bästa är om du skaffar en flyt-yngelkasse & har dem i det stora akvariet då du slipper alla extra vattenbyten. då kommer också överbliven mat åka ut i det stora akvariet och ätas upp av de andra.
      men vänta med det tills du fått bort vita pricken...
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      Arbetssätt...