Massdöd i akvariet!! Vilka tester ska jag köpa??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi 100
    • September 2003
    • 45

    Massdöd i akvariet!! Vilka tester ska jag köpa??

    Har tidigare skrivit om mina döda neoner. Nu har sammanlagt 10 neoner, 3 guppys och en ancistrus dött. Akvariet är 1 månad gammalt, o de flesta dödsfallen har inträffat den sista veckan.
    Misstänker naturligtvis att det är vattnet det är fel på, förutom att de precis har blivit behandlade för vita pricksjukan.
    Ska åka till djuraffären nu, innan de stänger.
    Vilka tester ska jag köpa??
    ph och nitrithalten?? Är det det jag ska kolla? Nåt mer, innan affären stänger över helgen??
  • torb
    • June 2003
    • 117

    #2
    Nitriten är nog viktigast. PH-värdet förändras oftast inte utan någon "yttre" påverkan, men det kan du givetvis testa ändå. Ta med dig ett vattenprov så kan de kanske göra testerna åt dig så att du inte behöver köpa så många.

    Kommentar

    • Cissi 100
      • September 2003
      • 45

      #3
      Djuraffären hade redan stängt!!
      Har bytt en femtedel av vattnet nu precis. Finns det nåt mer jag kan göra innan måndag?
      Imorgon ska jag ge dem sista dosen av vita-prick-sjuke-medicinen. Vet egentligen inte om det är lämpligt att byta vatten då, men gjorde det iallafall. Det blev stor sorg i huset när vår dotters ancistrus dog..Det blev liksom droppen!!
      Nu har jag 2 pansarmalar, 3 guppys o 3 svärdbärare. Har bara en hane o två honor av guppysen, så jag måste köpa till fler honor, men vågar inte förrän det stabiliserat sig.
      Kan jag köpa fler fiskar, eller det är lagom nu, till mitt 54 l akvarium. Skulle gärna vilja ha några platys också, och en ny ancistrus....Behöver verkligen expert-hjälp, då jag inte litar ett dugg på djuraffärsinnehavaren....

      Kommentar

      • torb
        • June 2003
        • 117

        #4
        Jag tycker att det är en lagom fiskmängd för ett 54 liters.

        Om du har bil eller orkar åka lite buss så finns det djuraffärer på Burlöv Center och Mobilia som har öppet både idag och i morgon. Mobilia stänger i alla fall 17 lör & sön. Burlöv vet jag inte men det bör vara ungefär samma öppettider.

        Kommentar

        • Rosa
          • September 2002
          • 435

          #5
          I Burlöv stänger djuraffären åsså 17:00 lör och sön
          Eva

          Kommentar

          Arbetssätt...