Neontetror dör som flugor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi 100
    • September 2003
    • 45

    Neontetror dör som flugor!

    Idag har jag fiskat upp 6 av mina tetror. En dog igår o ytterligare en har försvunnit. Har bara 2 st kvar, o de lär nog inte leva länge. De flesta har sett "normala" ut. En har sett väldigt mager ut, o en har haft liksom en stor böld på magen. Den sista veckan har de verkat slöa, o jag tycker också de har ändrat färg en del.

    Idag gav jag den tredje dagens behandling av vita prick-sjukan. Är det detta fiskarna har dött av, eller är det neonsjukan, eller nåt annat?
    Ska jag testa vattnet tycker ni? I djuraffären sa de att det inte ska behövas om man gör vattenbyten varje vecka.
    De få gyppisar jag har kvar verkar ha klarat av sjukdomen. Prickarna har försvunnit o de verkar piggare.
    Är det vanligt att man har så mkt problem med sitt nya akvarium. Jag har haft mitt igång i snart en månad, o det är nu den sista veckan som det har börjat strula. Det är på 54 l. Känner redan att det är för litet, men kändes också fel att satsa på ett stort, innan man vet om man tycker det är skoj.
    Hurlångt tid brukar det ta att få akvariet i balans?
  • Wrongprincess
    • July 2002
    • 186

    #2
    Hej,
    Det där med neontetror i ett nystartat akvarie är alltid hazard... när man köper neontetror och likaså kardinaltetror bör man ha ett akvarie med moget filter sedan två månader minst... med jämna delvattenbyten. Vänta längre med att köpa fiskar till nystartat akvarie. Köp inte alla fiskarna på en gång utan några få i taget så filtret kommer igång först. Sedan kan man köpa ett stim med neoner eller kardinaler efter två månader.
    Lycka till!
    /En discustoka!

    Kommentar

    • sezzan
      • October 2003
      • 108

      #3
      Jag är definitivt ingen expert.. Men samma sak hände i mitt akvariumm.. Allt dog som flugor.. Tillslut tömde jag ut allt vatten (sparade 25%), sköljde all sand och startade om det på nytt.. Nu har inga dött på fem dagar.. Jag har haft igång mitt i ett halvår.. Fiskarna fick bo i en hink på golvet ett dygn innan jag släppte i dem. Jag har fortfarande ingen aning om vad det var, men nu är det borta iallafall...

      Kommentar

      • Cissi 100
        • September 2003
        • 45

        #4
        Vad besviken jag blir, att man inte kan lita på personalen i djuraffären. Det var ingen som sa att det var för många fiskar att köpa på en gång....jag köpte 16 st till 54 liter ( jaja, skäll inte på mig nu snälla ni, efter att läst i forumet här inser jag att det är alldeles på tok ), och att neontetror kan vara känsliga.
        Känns som de bara vill tjäna pengar på min okunskap. Finns det nån bra zoo-affär här i Skåne som ni rekommenderar??

        Kommentar

        • Igelkott
          • June 2003
          • 214

          #5
          Jag skulle inte påstå att det var för många neoner för akvariet, ganska lagom faktiskt.. Synd att dom dog säger jag bara. Försök klaga på butiken så kanske dom ger dig nya tetror som du helst ska ta hem när akvariet "mognat".
          Är inte detta en japan?

          Kommentar

          Arbetssätt...