Vilken sjukdom? Bilder.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KhiraLi
    • August 2003
    • 103

    Vilken sjukdom? Bilder.

    Jag har nog blivit tvungen att konstatera att jag har någon form av sjukdom i akvariet. Det är första gången så jag är osäker på vad jag skall göra.

    Det började med att den ena gibbicepsen dog och den andra har sett ut såhär sedan dess

    www.geocities.com/c0lyn/malensuuk.txt

    Därefter var den ena corydorasen väldigt hängig i några dagar och jag såg den klia sig några gånger. Blev inte förvånad när jag hittade den död heller. Idag upptäckte jag konstiga fläckar på den ena av de två kvarvarande. Var svårt att få en bra bild på rackaren men lite går nog att se.

    www.geocities.com/c0lyn/cory1.txt
    www.geocities.com/c0lyn/cory2.txt

    På två av mina guramisar har jag sett en svart rand längst ut på fenorma men det är omöjligt att få dom att fastna på bild.

    Jag har kollat på beskrivningarna här på zoopet men jag tycker flera sjukdomar passar in. Jag skall flytta på alla malar till en hink idag, för det är edet enda alternativet jag har. Fast jag antar att det är lönlöst om guramisarna redan är angripna men jag kan inte gärna ha dem i en hink . Den enda medicin jag har hemma är ektozon men den har jag inte rört än. Skall jag köpa någon annan? Och hur använder man detta isf? Jag är totalt okunnig.
    500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.
  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Ta en av de sjuka fiskarna med dig till en zoo affär med kompetens på akvariefiskar. De kan kanske hjälpa dig med både diagnos och medicinering.

    Förresten, har du kollat vattenvärden? De kan troligtvis hjälpa dig med det också i affären. Ta med lite vatten från akvariet i en egen bytta utan fisk.
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

    Kommentar

    • KhiraLi
      • August 2003
      • 103

      #3
      Jag har lite svårt att ta mig till akvarieaffären de närmaste dagarna. Men jag gjorde som så att jag isolerade mina corydoras. Sedan tänkte jag behandla resten av akvariet med ektozon. Fenor och hud verkar ju angripna och det står att det går att använda till det på förpackningen. Däremot står det inte hur man gör när man skall behandla i akvariet och inte bada fiskarna en stund i ett annat kar. Tips?
      500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        En deciliter ektozon eller salt utan jod och klumpförebyggande medel (tex Jozo blåa grovsalt) per 100 liter faktisk vattenmängd. Det är bra att du tog bort corydoras för de tål inte mer än en matsked per 100 liter vatten. Detta stärker fiskarnas slemskikt så att parasiter får det svårare och tydligen ska det även hjälpa mot svamp.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • KhiraLi
          • August 2003
          • 103

          #5
          Det var så jag täntke också. Men sedan när jag skall släppa i dem igen. Salt avdunstar ju inte?
          500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            Det där är ingen sjukdom ...det är vanlig på Gibbiceps. Titta på Zoopets egen bild på firren så ser du den där matta delen på kroppen, ryggfena å så ner på sidorna.

            http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=318
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Med mitt svar menar jag inte att allt är väl med ditt kar...det är tydligen nåt som händer...
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • KhiraLi
                • August 2003
                • 103

                #8
                Det kanske är jag som överreagerar då? En vit rand längst ut på stjärtfenan? Det är inget konsitgt det heller kanske?
                500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.

                Kommentar

                Arbetssätt...