Jag blir knäpp snart.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yl
    • March 2003
    • 18

    Jag blir knäpp snart.

    Nu har jag haft ett jojo-kar sen i somras. Två veckor går och allt är frid och fröjd. Två veckor senare kliar sig alla fiskarna titt som tätt och någon individ får antingen hudgrumling eller fenröta. Jag rensar ur och medicinerar och allt blir frid och fröjd igen.

    Nu har den ena av mina praktbotior satt stora griller i huvet på mig. Dom är bleka då och då. Nu när den är blek ser man vita prickar på och runt fenorna. Vita prick tänkte jag och suckade. Men några timmar senare så har den färgat ut igen och då ser man inte röken av några prickar.

    Mina värden är följande:
    Nitrit: under 0.3 Tetra test, inte mätbart enligt Vitakrafts test
    PH: har gått från 7.5 till 8.0
    KH: 5

    Jag har ett 105l med uppskattningsvis 80l vatten och 40% av volymen är full av spirande växter. Alla mina krävande växter trivs och har röda toppar där ljuset är extra bra. Jag doserar TMG enligt mängd på flaskan 1 gång i veckan men har funderat på att sprida ut till åtminstonne två.

    Jag byter vatten 3 gånger i veckan just nu. Dels den veckorliga rengöringen då jag byter 1/3 av vattnet samt rengör 1/3-del av botten och dels två små delbyten om 10 l vardera utspridda över veckan.

    I akvariet går 3 vuxna guppy plus yngel i olika generationer.
    4 platy plus yngel i olika generationer.
    3 siamesiska algätare (hade 4 men en har dött)
    3 små praktbotior om 6 cm.

    Karet har viss mängd alger som dock hålls kort av alla algätande individer.

    Min prickiga praktbotia har jag placerat i karantän där den ser ledsen ut och längtar tillbaka till sina kompisar. Jag har höjt temperaturen 1 grad och saltat 1 tsk extra så jag nu kör 4 tsk/80l.

    Är det möjligen PH som är för högt?

    /Yl


  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Eftersom du har så mycket välmående växter måste dom käka ganska mycket kol, vilket dom inte får från CO2 i ditt fall. Då måste dom använda biogen dekalkifikation:
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15522
    vilket kan få pH:t att hoppa/gå upp.

    Mät pH:t innan ljuset tänds, mitt på dagen och innan ljuset släcks och kolla om det varierar väldigt mycket.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Yl
      • March 2003
      • 18

      #3
      Tack för tipset defdac. Här ska mätas.

      Hmmm....läget ser ju onekligen rätt lämpligt ut för att just starta en liten co2 anläggning. Men ska mäta ett par dar först.

      /Yl

      Kommentar

      • Yl
        • March 2003
        • 18

        #4
        Då har man mätt första dygnet då.
        PH:et pendlar rätt friskt och har gått upp sen jag mätte förra månaden.
        På fm innan akvariet tänts: 7.5
        Mitt på den ljusa tiden för akvariet: 8.0
        En halvtimma innan akvariet släcks: 8.5

        Stackars mina fiskar! Ska mäta ett dygn till men jag börjar förbereda för en liten mäsksats redan nu. Tänkte prova med CO2 tillförsel för att få ner PH. KH ligger på 5 fortfarande så jag borde inte behöva oroa mig för att det ska bli större svängningar än vad jag har.

        Eller har jag missförstått allt nu igen?

        /Yl

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Oj vad tufft! 8) Kul att få svart på vitt att dina växter suger karbonater och att teorin överrensstämmer med verklighetn 8) Du har förstått allt rätt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...