Platy beter sig underligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan
    • August 2003
    • 56

    Platy beter sig underligt

    Köpte 5 Platys för 2 månader sedan, när jag startade akvariumet. Alla verkar ha varit befruktade, så nu är det en massa platy-yngel i akvariet. Det är 2 som verkar ha fött ungar för de har blivit betydligt smalare.

    Den hona som födde först verkar nu må lite konstigt. Den är inte alls lika aktiv som de övriga, står ofta uppe vid ytan och verkar dessutom ha svårt att hålla upp stjärten - den simmar omkring i ca 30 graders lutning, med huvudet uppåt. Den simmar dessutom omkring och öppnar/stänger munnen hela tiden - den verkligen plutar med läpparna. Det ser ut som om den har syrebrist, men ingen annan fisk verkar lida. (4 Platy, 10 Kardinaltetror, 2 Ancistrus, 1 Pakistanbotia).

    Vad kan det vara? Vattenvärdena är bra och stabila (hade lite Nitrit-toppar för en månad sedan). Är det någon sjukdom, eller kan det helt enkelt vara så att hon är gammal och slutkörd efter att ha fått yngel? Jag vet inte hur gamla de var när jag köpte dem, men de var fullvuxna.
  • Hogan
    • August 2003
    • 56

    #2
    Någon

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Honor som just fött kan ha gjort slut på sina reserver. Vad ger du för foder? Variera flingfodret med frysfoder, det finns massor av olika sorter: moina, daphnier, artemia, svarta/vita mygglarver, bosmider etc.
      Ungfödare gillar också grönfoder så som skalade ärtor, broccoli, spenat etc. Ta vad du råkar ha i frysen och förväll lätt innan du matar med det. Ärtor är bara att låta tina lite, skala och lägga i karet.
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • Hogan
        • August 2003
        • 56

        #4
        Ok,
        Jag kör i nuläget med flingor, granulat, tabletter och ärtor. Mitt problem har främst varit att få Platysarna att INTE äta upp allting, de är riktigt glupska...

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #5
          Kikade på din presentation för att se vilka fiskar du har.
          Även ancistrusar och tetror kan behöva tillskott av fryst foder någon/några gånger per vecka. Ancistrusarna matar du bäst efter att rampen slocknat på kvällen, helst i samma hörna/hörnor varje gång. Ancistrusarna får då ha sin mat ifred + får tillgång till tablett-, frys- och grönfoder utan konkurrens från dina glupska platysar. På så sätt kan du anpassa fodret dagtid till de dagaktiva och nattetid till de nattaktiva fiskarna. Voilà! Inga övergödda platysar ;O)

          Om du är orolig för att tetrorna inte ska få tillräckligt av maten kan du alltid ge lite till platysarna först och när de då kastar sig över maten ger du i andra ändan av karet också, fast lite mindre. Då har alla en chans att få foder.
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • Hogan
            • August 2003
            • 56

            #6
            Hmm...fryst foder - vad är det? Smådjur?

            Jag köpte såna där små kuber som man trycker fast på rutan, är det Tubifex det heter, funkar det bra? Jag är tveksam om det går att få tag på fryst foder här i Nynäs...

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              De flesta zoobutiker har en frys för foder. Bara att höra med dem.

              Ja det är småräkor, mygglarver etc. De är frysta i hela kakor, indelade i rutor för att det ska vara lätt att bryta en bit eller flera efter behov. En ruta går att dela i mindre bitar med kniv om man som du bara har ett kar igång. En kaka kostar 25-30 kr i mina trakter och räcker länge.

              Tubifexkuberna tillhör kategorin frystorkat, ett bra alternativ till frysfoder. (En liten varning, var lite försiktig med Tubifex. Jag matar också med dessa kuber och en guldbarbhona fick i sig för mycket och dog inom en timme.)
              Det finns andra sorter förutom Tubifex, bara fråga vad de har för sortiment eller så kan de kanske ta in andra sorter. FD-mixen är poppis bland fiskarna.

              Tycker det låter som om du matar varierat, så där tycks inte problemet ligga med din platyhona. Du har kanske råkat mata lite för mycket så att hon var överfull i magen? Hur ser hon ut att må nu?
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • Hogan
                • August 2003
                • 56

                #8
                Från att ha varit den största firren när jag satte i dem, har hon nu blivit jättetunn och ynklig. (Då har hon visserligen fått yngel, men ändå...) Tycker dock att hon är med och käkar tillsammans med de andra när jag matar och tror att hon får tillräckligt med mat.

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Börjar magen dra sig uppåt + att hon minskar i omfång? Är gälarna utstående? Ser hon även "mager" ut runt huvudet?
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Hogan
                    • August 2003
                    • 56

                    #10
                    Hmm...ja på alla frågor...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...