Sjukt eller inte, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #31
    "Handen på hjärtat", hur många kollar nitraten, i de flesta råd står det att nitrat är ofarlig och näring för växterna.
    Jag kollar nitrathalten före vattenbyte så jag kan se hur mycket vatten jag behöver byta.
    Kom ihåg att av fiskarnas avföring blir det osv. som slutprodukt blir nitrat.
    Det är säkert många akvarier som har höga halter av nitrat, den kan man minska med anpassade vattenbyten, biologisk nedbrytning, att ta bort fiskarnas avföring så att den inte bryts ned till nitrat,+ några sätt som naturen gör, det går att köpa en Nitratereductor läs mer här
    http://www.simontorp.com/pdf/dokument/Aqua_Medic_Sulphur-Ni400_Svensk.pdf
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #32
      Tack Kramfors! Men det känns bättre att lägga pengarna på CO2 och få ett grönt och fint kar utan nitrat än den där prylen... Men har man ett kar utan växter kan jag tänka mig att det är en smart grej. Har aldrig fattat hur folk får sina växtfria kar att funka...
      Jag har beställt JBL:s nitrattest i dag, får det väl i början på nästa vecka. Kommer nog hålla koll på nitratet nogrannt hädanefter... Det sorgliga är ju att det gjorde jag ju förut också, men testet funkade ju inte... *morr*
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #33
        Är kanske lite för sent ute, men jag råkade få likartade problem. Fick en svår nitrittopp i mitt 25L och under 2 veckor har nästan alla fiskar dött, trots upprepade vattenbyten. Löste det hela med att tappa ut 80% av vattnet och sedan fylla på med vatten från mitt stora akvarium som är i biologisk balans. Nu har det gått 3 dagar och inga fler fiskar har dött. Passade även på att rengöra och skölja filtret och pumpen i hett vatten för att döda alla bakterier (filtermassan stank ammoniak). Kanske skulle funka för dig med?
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #34
          Nu har ju inte jag nitrit i vattnet, men däremot nitrat... amoniaknivån var också på 0. Vad bra att det löste sig för dig kampifisken, förhoppningsvis närmar vi också oss en lösning. Vi får i alla fall mindre och mindre nitrat hoppas vi, växterna får bli nästa problem... har ju inte lust att byta vatten varje dag ...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • imported_n/a
            • January 2002
            • 585

            #35
            Hej

            Det är säkert många akvarier som har höga halter av nitrat, den kan man minska med anpassade vattenbyten, biologisk nedbrytning, att ta bort fiskarnas avföring så att den inte bryts ned till nitrat,+ några sätt som naturen gör, det går att köpa en Nitratereductor...
            Biologisk nedbrytning d v s omvandla kväveföreningar(NH3, NH4 och NO2) till NO3 är huvudsyftet med filter. NO3 avlägsnas enklast genom vattenbyten att använda sig av denitrifikation i sötvatten för att få N2 eller NH4 är likvärdigt med att "gå över ån efter vatten"
            /Rickard
            don Quijote och KA.
            http://www.killifish.tk

            Kommentar

            • Tobbe
              • October 2002
              • 228

              #36
              Har fått nya vattentester idag. Hade tur, för jag beställde dessa hos handlarn igår. Och handlarn som alltid ställer upp till 100% fixade det på ett dygn. (Mycket tack till Arkenbutiken med personal i Östersund.) Nytestat värde är 1mg/l NO3 iofs efter vattenbyte. Är det någon som har erfarenhet eller använder JBL:s tester för NO3? Hör av er isåfall
              Man kan inte ha för många malar...
              Salta killar simmar lugnt - men har tom plånbok


              Tobbe

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #37
                JBLs test är mycket pålitlig. Den mäter både biologisk och kemisk nitrat. Med 1 mg/liter så tror jag att vi hittat ditt växtproblem. Växterna lider av nitratbrist. Köp kaliumnitrat eller mata mer och byt mindre vatten.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Jonas81
                  • January 2002
                  • 611

                  #38
                  Nu blev jag förvirrad.
                  Problemet vad jag förstår det är att nitrat var på över 40
                  hur kan då växterna ha nitratbrist?
                  Förmodligen bara jag som är lite förvirrad
                  Jonas

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #39
                    Topfrog, menar du att jag ska bestämma mig för att Seras test, som visade 80 mg/l i lördags, var helt fel? Ska jag tro att stickorna som visade på ynklite nitrat i lördags hade rätt? Är det inte så att nitratvärdet kan ha gått ner när jag gjort 50% vattenbyten varje dag 4 dagar i sträck och matat nästan ingenting?
                    Om din teori stämmer, så innebär det att jag måste fortsätta forska i varför fiskarna mår dåligt och dör...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #40
                      Du halverar nitratvärdet varje gång du byter 50% vatten, om pH var på 8,5 så mår säkert varken fiskar eller växter bra.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #41
                        Kollade nitratvärdet i dag igen, ett dygn efter sista vattenbytet och med normal matning. Nitrat 1 mg/l i dag också. Jag kan i alla fall sluta att göra vattenbyten till en början. Måste göra något åt pH, men vill avvakta tills jag fått ett nytt pH test, har svårt att lita på något test snart...
                        Vad jag ska göra vet jag däremot inte, fick prisuppgift påå CO2 från en av djuraffärerna i dag... 3500 kronor + tub, var vad kalaset skulle gå loss på... Måste nog vänta tills Tobbe fått någon stackars innevånare i sitt kar först...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #42
                          Jag säger bara Tyskland. Komplett anläggning för runt 2000 kr på aquaristic.net. Angående nitrat så kan du nog konstatera att seras test inte funkar som det skall. Om du har 80 mg/l och sedan bytte vatten 50% så borde du haft 40 mg/l kvar. Vid dom tre nästa vattenbytena så skulle det bli: 20,10,5 mg/l. Eftersom jbl testet har en markant skillnad mellan 5 och 1 mg/l så kan vi nog konstatera att du aldrig hade så höga halter. Om vi räknar dagens halt baklänges 50% vattenbyten 4 st så får vi: 2,4,8,16 MAO helt ofarliga halter. Men min gissning är att du legat och pendlat mellan 0 och 1 hela tiden.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #43
                            Vet du vad Magnus, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!!! Det är ju bra att veta att jag inte har eller har haft nitratförgiftning i karet, jag kanske också börjar ha koll på varför växterna inte mår så bra... vad tror du om Ferrum Flumon tabletterna förresten???... har köpt dessa från Hjortgatan.

                            Vad gäller fiskarna ligger jag väl på ruta 0 igen... Visst, jag tror mycket väl att Diskusarna kunde dö av att pH ligger högre än vi trott, men Corydoras och Citroner (som dessutom leker) känns ju mindre troligt... så varför mår då inte fiskarna bra??? I bland är det bara för jobbigt att vara akvarist!!!
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #44
                              Nu har det gått en vecka sedan jag gjorde alla vattenbyten. Fiskarna verkar må bättre, antingen hade jag ändå en nitrattopp eller så var det diskusarna som stressade dem när de var kassa... kanske utsöndrade något...har ingen aning faktiskt...Det kan ju till och med varit så att jag har lyckats ha en nitrittopp utan att märka det, vem vet!!!
                              Hur som helst så ska jag försöka lägga krutet på att få växterna att må bättre så länge (utan CO2 tills vidare)... Har fått en massa tester med posten i dag och Tobbe har kollat flera värden... Nytt märke på testerna och nya värden...
                              Tänker i alla fall göra en ny tåt för detta, eftersom den förhoppningsvis följande diskussionen borde röra växterna och då vill jag ha det i rätt forum...
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...