Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sezzan
    • October 2003
    • 108

    Hjälp!!!

    Nu härjar digerdöden i mitt akvarium.. Det bara dör till höger och vänster.. Det började med att några av mina "gamla" fiskar dog... Sånt händer ju.. Men nu köpte vi nya i helgen.. Och varje dag fiskar vi upp flera stycken.. Sedan i helgen har det dött,2 bottenätare(en tredje på g), två guppyhannar, en guppy hona.. Jag har ingen aning om vad det kan vara för fel. Akvariet är på 70 liter, innehåller 2 fjärilsciklider, en mal, 13 lampeye, 1 bottenätare och en guppy hona. Vi köpte en ny pump i helgen.. Men de hade börjat stryka med innan.. Jag har bytt en del av vattnet..om det kunde vara det.. Jag är inte så haj på det här..(trodde jag var det..lite iallafall).. Men nu vill jag inte ens gå fram till akvariet.. SNÄLLA:: TIPS MOTTAGES TACKSAMT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Några vanliga frågor för att vi skall kunna ringa i detta:
    Har du kollat nitritvärdet?
    Vilka övriga vattenvärden har du?
    Vilken temperatur har du på vattnet i karet?
    Vilka symptom visar fiskarna upp innan de dör?
    Hur ofta byter du vatten i vanliga fall?

    Mitt tips av vad du skriver ovan är att du har nitrit i vattnet, och med ett nytt filter blev det akut, men det är svårt att veta...

    Swetrot

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Inte kul när fiskarna börjar dö i parti och minut. Det slår mig direkt att du:
      1. Satt i ny fisk
      2. Bytt pump
      3. Bytt vatten

      Allt detta gemensamt gör att du troligen fått en nitrittopp.
      Det du behöver göra är att:
      1. Testa nitrithalten bums, alltså så fort det går. Antingen genom eget test eller genom att ta med vatten till din zoobutik.
      2. Visar det för hög nitrithalt så köp bakteriekultur ex. Nitrivec eller liknande, butiken hjälper dig om du frågar.
      3. Byt en del av vattnet för att få ner nitrithalten och tillsätt bakteriekulturen enligt planen på flaskan.
      4. Har du fler akvarium igång? Ännu bättre för då kan du krama ur filtersvampen från detta rakt ner i det "sjuka" karet. Gärna ta en näve grus eller två från ett friskt också.
      5. Mät nitrithalten dagligen för att se att den går ner som den ska, men avbryt inte tillsättningen av bakteriekultur i förtid.
      6. Byt 1/3 av vattnet varje vecka från det att nitrithalten håller sig på 0. (Jag vet inte om du bytt varje vecka förut)
      7. Läs allt du kommer över om vattenvärden, det har du igen i slutändan. Börja gärna här på Zoopet ;O)

      Har du andra kar igång kör du ev 1 sedan byter du vatten och fortsätter med 4-7.
      Lycka till!
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • sezzan
        • October 2003
        • 108

        #4
        Nu har jag gjort ett nitrit test.. Det blev så klar gul som den kan bli.. Nu funderar jag skarpt på att storstäda.. Koka sanden och hela det köret.. Nån skit måste jag fått i.. 5 lampeye och min sista guppy har nu också kilat vidare.. Jag byter vatten var 2 tillvar 3 vecka, jag har bara upptäckt dem döda.. Inte nått speciellt beteende.. Möjligen hos bottenätarna som började simma helt frenetiskt vid vatten ytan.. Nån som har nått annat förslag...

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Byt vatten oftare, en gång i veckan 30% bör räcka...
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • sezzan
            • October 2003
            • 108

            #6
            Någon sa till mig att man rubbar phbalansen i akvariet om man byter för ofta..
            Nu har jag iallafall gjort rent allt, kokat sanden också då jag dessutom upptäckt sniglar.. Så nu står det där och bara gottar sig tills i morgon då jag släpper i de små kvarvarande liven..

            Kommentar

            • gosatta
              • December 2002
              • 2669

              #7
              "rubbar ph balansen" ja det beror ju på vad du har för värden i burken och vilka värden du vill ha i karet. Regelbundna vattenbyten ger garanterat mer fördelar en nackdelar.

              Vad betyder "gult" på ditt nitrit test? är det bra? dåligt?

              Du vet att om du kokar all sand tvättar ur allting helt rent så blir du också av med alla nytobakterier som ska finnas där för att just bryta ner sånt som nitrit så tror tyvärr inte du har gjort saken bättre om du nu hade massa sånt i karet.
              /Mats Åhrman
              http://www.gosatta.org
              http://www.stockholmsciklidklubb.com
              http://www.ciklid.se

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Efter en sådan storrengöring måste du i med bakteriekultur, annars kommer du garanterat att få en nitrittopp. Hur har du det med syresättningen i tanken? Kan vara syrebrist när fiskarna kippar vid ytan. Vad har du för temp? Varmt vatten blir syrefattigt nämligen....
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • sezzan
                  • October 2003
                  • 108

                  #9
                  Gult på mitt nitrit test är jättebra.. Rött är dåligt..
                  Jag har sparat 25% av vattnet som de sa i zooaffären. Kan hända att det är för varmt.. Jag har tagit bort doppvärmaren då akvariet numer står vid ett element.. Men det stiger nog aldrig över 25 grader. Vi får väl se.. De levde ju betydligt längre när allt var uppstartat för ett halvår sedan än nu..

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    Inte så lyckat med ett akvarium intill ett element. Det kan bli på tok för varmt, men också ojämn värme i olika delar av karet. Synd att du inte nämnde det innan du startade om det, då hade du direkt fått uppmaning om att hitta lämpligare plats.
                    Nu får du hålla noggrann koll på nitrithalten. Och som tidigare föreslagits - i med Nitrivec eller liknande!
                    Om nitrithalten efter en vecka fortfarande håller sig på 0 kan du börja byta lite vatten varje vecka istället för att vänta 2-3 veckor mellan varven. Du kommer att bli förvånad av hur pigga dina fiskar och växter blir av tätare vattenbyten. ;O)

                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • jebus
                      • May 2002
                      • 19

                      #11
                      det kan också vara någon form av förgiftning, det hände mig, nåt skit i gruset var boven. om du har stoppat ner någon ny inredningsgrej kan det vara ide på att ta en extra titt på den.
                      annars är det nog någon sjukdom du råkat ut för.
                      Jag hade bukvattensot en gång i tiden, då dog fiskarna ungefär i den takt du beskriver(fast en del blev runda som bollar)
                      Elementsdöden tror jag inte på (om din termometer funkar dvs)värmen fördelar sig jämt i vattnet förutsatt att man har en pump, och det har ju du(doppvärmare skulle inte vara en så bra ide annars, eller hur)
                      I'm a robot.

                      Kommentar

                      • sezzan
                        • October 2003
                        • 108

                        #12
                        Nej jag tror inte heller att elementet är boven i dramat... Jag bor i en hyreslägenhet och de brukar inte speciellt varma.. Om inte annat så bor jag ihop med en varm människa som hellre tar på sig en filt än att höja värmen.. Akvariet står i ett hörn och elementet är ca 30 cm framför akvariet.
                        Jag tänkte också på nån slags skit i akvariet, så medans jag ändå hade ute allt så passade jag på. Det är ju inte kul att behöva göra om det.
                        Fiskarna har klarat natten bra i hinken..Ingen mer döing.. Så i eftermiddag tänkte jag släppa i dem. akvariet har varit i gång i uungefär ett halvår och i början vart det inga problem. Men nu börjar jag att byta en del av vattnet en gång i veckan så får vi se.. En fråga.. Skall jag då även skölja filtret i pumpen eller skall det göras mer sällan??

                        Kommentar

                        • sezzan
                          • October 2003
                          • 108

                          #13
                          Nu har jag mätt temperaturen... Brevid elementet, utan doppvärmare och med släckt är det 23 grader.. För kallt???

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Kolla fiskbeskrivningarna här på Zoopet, där står det vad varje fisk behöver för temp. Får för mig att det är för kallt för fjärilar, men jag har kanske fel...
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • sezzan
                              • October 2003
                              • 108

                              #15
                              Nu har jag släppt i firrarna.. En lampeye strök med.. Hoppas att det lägger sig nu. Sedan får man väl sakta men säkert bygga upp en ny "flock". Får väl börja med några bottenätare...
                              Apropå fjärilarna.. De är ju de som klarat sig längst.. Blir temperaturen lägre så åker doppvärmaren i igen..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...