Platy med böjd rygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tixe
    • January 2003
    • 114

    Platy med böjd rygg

    Flera av mina platyn har drabbats av en mystisk sjukdom. Det smittar inte snabbt, det har brutit ut på en i taget i bland med flera månader emellan.

    Det yttrar sig så att ryggen blir krokig. Det hela går snabbt, på fyra dagar går det från att börja synas lite grann till att fisken knappt lever längre. Idag har vi avlivat en platy pga av detta och min modiga sambo dissikerade den stackaren. Det visade sig att den hade en stor grön kula i nacken som antagligen tvingar kroppen att böja sig. Kulan var ca 4 mm i diameter. Det var i själva verket en brunaktig blåsa som innehöll en grön vätska. Jag misstänker att det är något av fiskens organ som av någon anledning fyllts med vätska. Men varför? Och vad är det för organ?

    Jag hoppas verkligen någon därute vet nåt som jag missat..
  • Do`h
    • September 2003
    • 277

    #2
    Det låter som gallsäcken/gallan/gallblåsan... !Det ska vara grön vätska i den...
    Kan det vara ålder kanske ?
    *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

    Kommentar

    • Tixe
      • January 2003
      • 114

      #3
      Nä den var inte alls gammal, ett halvår eller nåt.

      Gallan låter ju rätt troligt faktiskt, frågan är bara varför den plötsligt svullnat upp så kraftigt då.

      Kommentar

      • Do`h
        • September 2003
        • 277

        #4
        Vet inte riktigt men jag tror att det ivanligafall brukar vara ett ålderstecken att de får en Knöl på ryggen...
        Hur är vatten värde osv ..
        Är det bara Platyna som är drabbade ?
        *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

        Kommentar

        • Tixe
          • January 2003
          • 114

          #5
          Vattenvärdena ser bra ut, förutom att det ofta är för lågt pH. Vi har andra problem med platyna också, vissa har fått vita fjäll och sedan dött tex.
          Vi kämpar med pH:t för fullt, men kan lågt pH verkligen orsakt sådana här skador?

          Ja hittills är det bara platyn som dött överhuvudtaget i akvariet.

          Kommentar

          • Do`h
            • September 2003
            • 277

            #6
            Tror inte att de skadorna kommer av för lågt PH ...
            Vita fjäll eller vita prickar ?
            Har dom smalnat av mycket den senaste tiden ?
            *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

            Kommentar

            • Tixe
              • January 2003
              • 114

              #7
              De har haft vita fjäll, liknar inte alls svamp eller vita prick-sjukan. Ser ut som huden dör, typ. Både de och de här med krökt rygg kan ha varit lite extra magra den sista tiden, men det är inget säkert tecken, och de andra ser ut som vanligt.

              Det kommer också då och då, och drabbar en fisk i taget (alltid platy). Har inte lyckats få någon att överleva det heller.

              Kommentar

              • swetrot
                • April 2003
                • 966

                #8
                Det där låter som Costia tycker jag. I regel brukar deras stjärtfena klibba ihop lite, vilket gör att de får jobba mera med stjärtfenan för att ta sig fram. Efter en tid orkar de inte, och då börjar de hänga med bakdelen, de får krokig rygg, och dör av utmattning efter några dagar.

                Andra symptom är att de kliar sig mot växter, stenar och botten, de lägger sig gärna på botten och vilar eller drar sig undan. Deras fjäll brukar mot slutet få en gråvit beläggning som mycket väl kan klumpa sig samman och bilda prickar. Ofta svullnar gälarna upp och blir röda.

                Det finns bot. Protozin i en 10-14 dagar lång kur med medicinering enligt dos på flaskan.

                Swetrot

                Kommentar

                • Tixe
                  • January 2003
                  • 114

                  #9
                  Ja man ska aldrig säga aldrig, men jag tycker inte att det låter så när jag läser om costia här på zoopets sjukdomsbeskrivningar. De har aldrig varit luddiga eller grumliga på något sätt, som det låter som att de borde bli. Men iofs har vi haft två platy i ett annat akvarium vars gälar svullnade och blev röda. Kanske kan det varit nåt sånt.

                  Är du säker på att Costia ger krokig rygg? det står ju inget om det på zoopet. För fisken vi avlivade idag gick ryggen från att vara rak till ca 45 graders vinkel på fyra dagar.

                  Det låter ju som att costia är den yttre sjukdom, medan jag misstänker den gröna klumpen som sagt. Jag kan ju ha fel naturligtvis.. Den fiskens fenor såg däremot helt normala ut och han var pigg fram till idag.

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Jag har haft samma problem med Platy, alltid honorna, gav upp att ha dem därför faktiskt. Nu har jag Guppy och har haft samma problem där. Plötsligt har det helt upphört och det enda jag vet att jag gjort är att jag ändrat maten, förut fick de bara flingor, men nu får de även AquaNatures diskuspellets mini och de älskar dem. Kan det vara något ämne som fattas kanske, eller att det är fel sammansättning i flingfodret????
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...