Sjuk Fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KnasErik
    • April 2002
    • 38

    Sjuk Fisk?

    Hejsan...

    I mitt 222liters akvaruium har en sebraciklid hona (Archocentrus nigrofasciatus) helt plötsligt efter avslutat lek lämnat parets revir för gömma sig i ett hörn ovanför pumpen. (inne på ett annat ciklid pars rivir)

    Hon rör sig normallt när hon simmar, men hon har varit mest still i två dagar nu.

    Låter detta som ett sjukdoms relaterat problem eller är hon "trött" på sin partner?

    Tacksam för svar.

    //erik
    //erik
  • apisto
    • June 2002
    • 41

    #2
    Hej Erik!

    Du skriver att detta hänt efter avslutad lek, hur beter sig hanen mot honan, är han aggresiv? Oftast blir hanen väldigt aggresiv mot honan ifall leken inte fullbordas eller rättare sagt fortplantningen. Det jag menar är ifall rommen har ätits upp, detta kan alltså vara ett fullt normalt beteende och brukar pågå i några dagar tills hanen lungnar ner sig. Tror du att det kan vara på detta viset.

    Mvh Jesper Flygare

    Kommentar

    • KnasErik
      • April 2002
      • 38

      #3
      Hej Jesper.
      tack för svar

      Leken avslutades... till saken hör att ett annat par sebraciklid par har 1,5cm stora yngel i karet, dessa åt upp det andra parets barn på 1 vecka ungefär. 30 stycken 1,5cmeters yngel åt 200-300 små barn. Säkert därför de växt så fort. hehehe

      Så egentligen var leken inte helt misslyckad, bara det att jag inte har plats att rädda några yngel just nu.

      Honan har åter tagit sin plats i parets revir, men jag tror hon måste varit lite sjuk eller så, då hon i 2-3 dar befann sig i ett litet hörn hela tiden.

      Mvh.

      //erik
      //erik

      Kommentar

      Arbetssätt...