Stressade fiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bloodflower
    • September 2003
    • 13

    Stressade fiskar??

    Hej...

    Jag har precis startat upp ett nytt akvarium (ca 3 veckor sedan), och börjar oroa mig för fiskarna. Jag har fyra platy (en hane och tre honor) och fyra marmorgurami (två hannar, två honor). Det som bekymrar mig är att två guramisarna (hur sjutton skriver man gurami i plural?? ) är väldigt stökiga och jagar varandra runt i akvariet nästan hela tiden. Nu har dom stackars platysarna fått vita prick-sjukan, kan det bero på att de har blivit så himla stressade av jagandet hit och dit??

    Vad ska jag göra...?? Platysarna är under behandling, men de andra kan ju inte fortsätta att jaga runt som dom gör... Men jag vill ju inte göra mig av med dom heller. *frustrerad och väldigt tacksam för svar*
  • mobe
    • September 2003
    • 71

    #2
    JAg har också rätt nystartat akvarium, så jag är kanske inte rätt person att svara. Men av vad jag läst mig till så kan mer växter och gömställen göra fiskarna lugnare. Jag har hämtat sten från havsstranden som jag kokat och rengjort och därefter byggt en grotta av, dessytom hittade jag en rätt stor sten som ser ut som ett torn som också ger en del gömma och "delar av" vattnet lite... Dessutom har jag rätt stora växter, som jag får ansa hela tiden.

    Kommentar

    • Bloodflower
      • September 2003
      • 13

      #3
      Akvariet vi har är ganska fullt med växter redan, har också en liten grotta, som en gammal vikingagrav ungefär... =) Men den fisken som jagar de andra är nu så vild att han bokstavligt talat rycker upp mina växter ur sanden... Min lilla platyhona var död i eftermiddags, hoppas bara att hannen klarar sig... =*(

      Kommentar

      • KhiraLi
        • August 2003
        • 103

        #4
        Hur stort akvarium har du? Hade mina guramisar i ett 45 liter under två veckor tills jag skaffade ett på 220. Dom jajade och mobbade ut en stackare totalt i 45 litern, I 220 är det helt frid och fröjd
        500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Skaffa mera guramis, så kommer fiskarna (troligtvi hanar) att sprida sin agrresivitet på flera, istället för på bara varandra...
          Det bästa vore om du bara hade en enda hane, och resten honor, så blir det inga strider, och hanes ibland lite våldsamma uppvaktning sprids på flera.
          Har dock inte haft just marmor, men skulle tro att det är ungefär lika som med andra guramis...=)
          Björn Forsberg

          Kommentar

          Arbetssätt...