Kardinaltetror med vit beläggning under magen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kia
    • August 2003
    • 366

    Kardinaltetror med vit beläggning under magen.

    För drygt en vecka sedan noterade jag att min största kardinaltetra hade två hål i ena sidan. Det såg ut som någon satt två tänder i den. (Fast jag har inga fiskar som kan ge sådana bett vad jag vet). Sedan dess har kardinalerna fått mer och mer vit beläggning under magen. Den skadade tetran har fått ett litet vitt skägg under hakan. Alla fiskarna är jätte pigga och äter bra.

    Jag misstänker svamp, men har ett 10-tal corydoras och vill inte medicinera med salt. Jag gör 30% vattenbyten. Vad mer göra?

    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".
  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Snälla hjälp någon. Vad kan det vara? Det vita området under buken hos alla kardinaltetror tycks sprida sig uppåt. De är fortfarande pigga och äter. Jag har förtvivlat försökt fotografera dem med en måttligt bra digitalkamera, men de rör sig allt för snabbt för att bli något annat än sudd.

    Ikväll när jag kom hem var min fjärilsciklid-hona död. Hon såg OK ut förutom ögonen som var klart utstående (koll efter döden).

    Kollade pH och andra värden. Ph är lite för högt 7.6 men annars är allt OK.

    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

    Kommentar

    • Carla
      • April 2003
      • 82

      #3
      Är det svamp så funkar nog inte salt iaf. Kolla på sidorna här på zoopet som visar olika sjukdomar, ser du då att det är svamp så får du köpa medicin mot det i djuraffären.

      Har du gjort dig av med fjärilshonan? Om inte så kan du lägga henne i frysen tills imorgon, för en bra grej när man är osäker är att frysa in en REDAN död fisk (alltså inte frysa in den levande, vilket många gör när de skonsamt skall ta livet av en sjuk fisk...) och ta med den till en akvarieaffär så fort man kan. De brukar kunna hjälpa till med en diagnos, samt ta fram den medicin som krävs.

      Såg just att du bor i Stockholm; Akvarieleasing i Sundbyberg och Akvarielagret i Bromma har båda mycket kunnig personal. Leasing är stängt på fredagar (iofs öppet lördag 10-14), men Lagret har öppet varje dag.

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Din kardinaltetra har med största sannolikhet fått ett svampangrepp i såren. Flytta över den i en hink eller nått om du inte vill medicinera hela karet.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Nu såg jag Carlas svar och vill bara lägga in en liten notis off topic. Att avliva en fisk genom frysning ska vara ytterst plågsamt enligt jordbruksverket.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Kia: Den som var skadad har nog åkt på svamp, men de andra... är det luddigt eller slätt? Har du läst om neonsjuka? Då bleknar färgen bort på fiskarna... gör en sökning på nätet för att hitta bild på neon-/kardinaltetror som fått denna sjukdom för att jämföra med dina.
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • kia
              • August 2003
              • 366

              #7
              Hej alla!!
              Tack för svaren. Tyvärr fick fjärilscikliden en omedlebar begravning och hamnade aldrig i frysen, ska tänka på det när det är dax för nästa fisk, hoppas det dröjer men just nu känne jag mig lite missmodig. (Vem kan föresten komma på iden att lägga en levande fisk i frysen)???

              Jag har läst på om neon-sjukan, eller "neon tetra disease" på nätet. Symtomen på sjukdomen stämmer inte särskilt mycket. Fiskarna är inte rastlösa och har inte förlorat färg annat än på magen/buken, inget syns på de blå delarna. De finns inga synliga ojämnheter eller svulster på kropparna och de har inga simproblem.

              Jag hittade två bilder på kardinaltetror med vit buk. Den ena fanns tillsammans med sjukdomsbeskrivning: (Bilderna är en bit ner på sidan) http://aquaworld.netfirms.com/Disease/neonziekte.htm . De liknar lite mina fiskar .

              Den andra är bara bilder av kardinaltetror. De är fullt friska och har också vita bukar http://www.aquahobby.com/mcardinal.html (Fast ju mer jag tittar så tycker jag att den första bilden är mer överrensstämmande.)

              Tänker ta med mig en eller två fiskar till djuraffären för en säkrare diagnos i morgon. Om de är neon-sjuka, eller falsk neon sjuka ska jag avliva fiskarna då? Det ska visst inte gå att bota?
              Nybörjare, Nivå II .
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
              "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

              Kommentar

              • klara
                • September 2002
                • 1112

                #8
                Du kan alltid försöka med Waterlifes Protozin. Slanga upp vatten ur akvariet till en annan behållare och håva över neontetrorna, så slipper du medicin i ordinarie akvarium. Är det neonsjukan så ska det mig veterligen inte kunna drabba andra arter. Läs på förpackningen om hur du ska dosera. En värmare och pump med syresten lär behövas också.

                (Tillägg: sidan du refererade till påstår att det visst kan drabba andra arter. Tycks vara olika bud beroende på vad och vart man läser om neonsjukan. Någon mer insatt har kanske svar på det.)
                /Klara
                ------------------------
                Min hemsida
                Min zoon

                Kommentar

                • kia
                  • August 2003
                  • 366

                  #9
                  Jag isolerade den skadade "skäggiga" kardinaltetran. Det som såg ut som skägg är snarare en skada eller kanske en tumör? Den är oerhört pigg men jag antar att det enda rätta är att ta bort den. De vita magarna på de övriga beror antagligen på att de är väldigt välfödda enligt personalen på Alba zoo. Nu har de fått fasta en dag och jag tror att magarna blev lite mindre....

                  Jag har också en en fjärilsciklidshanne i karantän. Han stod vid ytan och kippad luft. Hans hona dog några dagar innan. Kanske blev han väldigt stressad när jag skulle fiska upp svärdbärarna för att sätta dem i sonens nya akvarium. Det blev en rätt besvärlig jakt (Jäklar vad dom kan hoppa) och många växter rycktes upp och fick planteras om..... Fjärilsciklidshannen ser ut att må bra i karantänen. Både han och den märkliga kardinaltetran äter och alla fenor står ut som de borde.
                  Nybörjare, Nivå II .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                  "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    Jisses då måtte du hälla i bra med mat om deras bukar står ut och är kritvita! Du skrev: "Det vita området under buken hos alla kardinaltetror tycks sprida sig uppåt."... därför tycker jag det låter konstigt med övermatning.
                    Du får hålla noga koll på dem.
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...