Detektivarbete: prick eller vad annars????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Detektivarbete: prick eller vad annars????

    Hej! Jag har ett 450 l yngelakvarium uppdelat i fyra fack... I varje fack går ett innerfilter som pumpar ca 400 l, dessutom har jag ett ytterfilter som suger i fack 1 och blåser ut i fack 2. I karet går Ancistrus och Guppy med yngel, jag har också en städpatrull på 4 st Pakistanbotior för tillfället.
    Problemet är att jag inte får någon ordning på karet... Två av mina sista Ancistruskullar har kommit ur roten prickiga. Grejen är att det inte ser ut som vita prick eftersom det sitter på kropparna men inte på fenorna... Jag har i alla fall medicinerat mot prick i två omgångar med FaunaMor... ett under att Botiorna överlevt det, men det kanske inte är så konstigt eftersom prickarna också verkar göra det.
    Det är bara Ancistrusynglen som drabbas... och så två Läppgurami som gick där en sväng... Guppy, stora Ancistrusar och Botior klarar sig.

    Vi flyttade akvariet i rummet för en dryg månad sedan, men då körde jag pumparna i hink under dessa timmar och vi tömde inte ända ner... Det är det enda jag gjort vad jag kan komma på, alla värden är perfekta och jag har inte haft tillstymmelse till prick.

    Är det någon som känner igen detta, eller som kan komma med något tips på hur jag skall komma vidare i detta... Hinner ju knappt få i gång karet mellan medicineringarna...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Dör ynglen utav det, eller växer de och mår bra? Kan det vara Costia?

    Swetrot

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      De dör, men det går inte lika fort som med prick. Jag har alltid små guppyyngel i samma kar, och har aldrig sett att de blivit angripna... Ska kolla det där med Costia.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        De dör, men det går inte lika fort som med prick. Jag har alltid små guppyyngel i samma kar, och har aldrig sett att de blivit angripna... Ska kolla det där med Costia.
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jaha, nu har jag kollat upp Costia på flera ställen, är helt säker på att det inte är det. Prickarna är exakt som vita prick, möjligen lite större och "vitare"... och de sitter som sagt på kroppen och inte på fenorna.
          Nu har mina sista små yngel dött, de hade fortfarande prickar på kroppen efter medicinering.
          Helt klart måste jag göra något... frågan är bara vad??? Jag tänker inte flytta ihop föräldraparet förrän jag har åtminstone försökt få någon ordning.
          Om det är prick så måste det vara så att de andra fiskarna är så friska att "kusarna" inte får något fäste på dem... men ynglen är små och bräckliga och därför får de det... Men hur blir jag då av med "kusarna" i karet???
          Kan jag tömma det på fisk och låta det gå tomt ett tag???
          Borde jag skicka i något dundermedel som tar död på allt och sedan låta det nystartade filtret gå till sig i ett annat kar???
          Eller ska jag bara låta karet gå på som vanligt och avvakta ett tag innan jag låter Ancistrusarna leka???

          Det känns lite snurrigt i min tanthjärna nu... snälla hjälp mig att tänka lite!!!!
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Jag kan inte låta bli, förlåt, kanske filtret behöver rengöras och botten slamsugas.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Kan man tänka sig Kramfors, men jag hade väntat mig ett svar från dig :-) Nu är det ju så att problemet är i yngelkaret och där städar jag ju självklart mer än i de andra karen eftersom jag matar extremt mycket där tidvis. Jag kör ett ytterfilter i karet som jag iofs inte rengör så ofta, men de 4 innerfilter som finns i burken rengör jag ofta. Det är ju faktiskt till och med så att jag slamsuger botten i karet eftersom jag har växterna i krukor så jag behöver inte vakta på bottennäringen i alla fall. Däremot slamsuger jag inte nere i botten eftersom jag har sand där, så jag tror inte det blir överdrivet mycket skit längst ner och dessutom är det svårt att genomföra utan att suga upp sanden.
              Kan det vara så att jag städar för mycket Kramfors??? :-)
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • ami
                • March 2002
                • 294

                #8
                Hej.Ja det finns så konstiga saker nu för tiden#se annan plats i detta forum,om sjukt i karet#.Förr när det var sjukt i karet,då medicinerade man med FEUNEAMOR(ell.hur det stavas)sen gick "skiten"bort.Men nu...!!???

                Kommentar

                • ami
                  • March 2002
                  • 294

                  #9
                  tilläggas kan att JAG var aldrig med om att några fiskar strök med av denna behandling=bra o ist ofarligt för fisken.Men de är kanske resistenta nu för tiden=dessa dj-a bakterier.

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Nu har jag i alla fall inga yngel kvar från sista kullen. Alla andra fiskar, 15 Ancistrus och 30 guppys + yngel samt 4 Pakistanbotior, är friska och krya.
                    Jag har fått en invasion av Malaysiska sandsnäckor p g a det myckna matandet när jag har yngel, kan det vara de som för sjukdomen vidare???
                    Jag har nu i alla fall ett Ancistruspar som sitter i varsitt fack och ser varandra kärleksfullt i ögonen, frågan är om jag ska släppa i hop dem och försöka igen???
                    Funderar på att tillsätta salt till vattnet en period, kan det vara något???
                    Är det någon som har en aning om hur Pakistanbotior tål salt, har inte så bra koll på Asienfiskarna än???
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...