Vad orsakade sjukdomen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Vad orsakade sjukdomen?

    Har frågor gällande vattenbyte och räkmix. Mina discusar har sedan ca två veckor blivit mörka och grumliga i färgen, dimmiga i ögonen samt frasiga fenor. De har nu fått medicin och ser friska ut. Vattentempen är 28, pH 6,5 och har aldrig haft någon mätbar nitrathalt. Byter ca 30 % av vattnet i veckan. Det enda nya jag gjort i akvariet under den sista månaden är att jag dagligen matat discusarna med räkmix, vilket de glufsar i sig på nolltid. Jag undrar nu vad fiskarnas ohälsa kan ha uppstått av?

    Min zoohandlare anser att 30 % vattenbyte är alldeles för mycket. Han anser att man inte ska byta mer än 10 % i veckan pga att man förstör ”balansen i akvariet”, vilket enligt denne leder till att discusarna inte hinner vänja sig vid det nya vattnet, utan att påfrestningarna blir för stora för dem och därför blir sjuka. Vidare anser denne att räkmix inte är lämpligt för discusar, eftersom det smutsar ner akvariet. Handlaren rekommenderar mygglarver och pellets.

    Kan discusarnas och kardinaltetrornas sjukdom bero på de för stora vattenbytena och matningen med räkmix? Hur stora och hur ofta gör ni era vattenbyte? Matar ni med räkmix och i så fall hur ofta? Är det någon som haft liknande problem?




    Mitt nuvarande akvarium är ett juwel 180 l som är tättplanterat med vallisneria, vattenpest, paniculatus-svärdplanta, javaormbunke & anubias. Inrett med rötter.
    Fiskinnehållet är
    18 kardinaltetra
    4 discus
    4 ottocinclus
    2 kuhliålar
    1 ancistrus
    2 caridina japonicor
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag gissar på fosfat. Öka vattenbyten, minska matning så kanske du får ordning på det.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Ok, har nu sökt och läst lite om fosfat här på forumet. Ser ut som ett tråkigt ämne att få i akvariet, eftersom det verkar vara väldigt jobbigt att få bort det. De som tidigare skrivit om fosfat har haft cyanobakterier, kanske kan det vara dessa bakterier som orsakat fiskarnas sjuka. - Men har man alltid cyanobakterier om man har fosfat i vattnet?

      Om jag förstått rätt ser cyanobakterier slemmiga ut. Det enda slemmiga jag haft i akvariet var att all min hornsärv förstördes för en tid sedan vid ett vattenbyte. Hornsärven blev slemmig och tappade mycket av sina blad. - Kunde detta variet cyanobakterier?

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Det kan ha varit cyanobakterier, men dom smittar inte diskusen. Men fosfat kan sänka diskusarnas imunförsvar kraftigt så att latenta sjukdommar bryter ut. Räkmixen är ett kraftigare foder som bildar mer avfall i karet. Ökad matning måste medföljas av ökade vattenbyten annars så kan det gå illa. Vid vattenbyten med "rätt" vatten (dvs samma kvalité som vattnet i karet) och max 50% så tar ingenting i karet skada. Så det är bara att byta på. Försök varannan dag ett tag och se vad som händer. Skaffa nitrit och fosfat test.
        MVH
        Magnus
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Ja, frekventa vattenbyten borde inte försämra vattenkvalitén. Tycker det verkar konstigt att minska vattenbytena vilket handlaren rekommenderade. Ska nog vara försiktig med att ge fiskarna räkmix ett tag framöver, eftersom jag använt sera bactopur. Detta medel ska tydligen slå ut även de bra bakterierna i akvariet. Har nu tillsatt bakteriekultur. Håller tummarna för att jag inte får någon kraftig nitritstegring.

          Kommentar

          Arbetssätt...