Fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Fenröta?

    En av mina kardinaltetror hade frasiga och trasiga fenor, varför jag tog och avlivade denna. Efter att studerat de övriga fiskarna i akvariet, kan jag se att vissa har små små vita skador på någon fena. Är rädd för att detta kan vara fenröta? Har nu hällt i salt och ska tillsätta medicin för fenröta.

    Är det någon som har erfarenhet av att ha behandlat fiskar med fenröta, och i så fall med vilket resultat?
  • LIAN0618
    • September 2003
    • 94

    #2
    Vad har du mer för fiskar i akvariet?

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      18 kardinaltetra
      4 discus
      4 ottocinclus
      2 kuhliålar
      1 ancistrus
      2 caridina japonicor

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Fisk med intakt immunförsvar har tillräcklig motståndskraft mot bakteriella infektioner.
        Fisk som är försvagad av stress, dåliga vattenförhållanden osv smittas mycket lättare av bakterier.
        Fenröta orsakas av olika bakterier. Symptomen är vita eller gråaktiga ogenomskinliga fläckar på fenor och på huden. Slemhuden på fisken faller av och fjäll saknas.

        Bakteriell fenröta kan utbryta separat eller tillsammans med andra bakteriella sjukdomar. Fenorna förstörs från kanten och inåt.
        Ofta räcker det att optimera vattenförhållandet, och tillsätta grovsalt.
        Medicinera är ofta påfrestande för fiskarna, det bästa är att ha de angripna fiskarna i ett sjukakvarium, använd tex Sera baktopur.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Tackar för svaret. Ja, det kanske är onödigt att medicinera i akvariet, speciellt med tanke på att jag inte vet om det verkligen är fenröta. Har höjt tempen och tillsatt salt. Avvaktar med medicinen för att se om fler fiskar får frasiga fenor.

          Kommentar

          Arbetssätt...