döende fisk????AKUT!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soetiz
    • October 2002
    • 377

    döende fisk????AKUT!!!!!!!

    jag har 2 st skalarer som går ensamma i ett akvarium. det är en hona och en hane. han är ganska så aggresiv så fenorna blir lite fula på henne.
    men nu de senaste dagarna har hon blivit sämre. hon har lite större mage, men det kan oxå vara rom. hon brukar vara lite större strax innan lek. men igår så simmade hon med öppen mun hela tiden och det såg ut som om hon ibland höll på att spotta ut hela tungan. hennes fjäll ser ut som att de rammlar av några här och där. inte i STORA fläckar utan 5 där och 3 där osv typ.
    jag matar dem med röda mygglarver och jag har hört att röda är sämst att mata med för fiskarna kan lätt få bukvattensot.
    hon äter int eheller.
    är det så att hon har drabbats?
    ska jag ta bort henne nu på bums så han inte blir lika sjuk?!
    Simma lugnt!

    Min zoon:
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #2
    bukvattensot giaar jag på...
    corydoras.

    Kommentar

    • gosatta
      • December 2002
      • 2669

      #3
      tycker det är rätt konstigt att alla alltid ska skrika bukvattensot så fort en fisk svullnar upp eller dör utan kännd orsak speciellt efter som det nästan bara drabbar fiskar från malawi och tanganyikasjön.
      /Mats Åhrman
      http://www.gosatta.org
      http://www.stockholmsciklidklubb.com
      http://www.ciklid.se

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Kan hon inte bara fått något parasitangrepp då??? Ge henne ett saltdopp och sätt henne i en egen balja ett tag och se om det ger sig... Verkar ju ändå som om hon skulle behöva få lite semester från hannen...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • soetiz
          • October 2002
          • 377

          #5
          skalarer brukar ju vara lite oranga eller röda i ögonen. alltså naturligt. men det har nu börjat försvinna på henne, vad är det som händer?
          jag vågar inte flytta hannen til mitt andra kar för jag är rädd att den är sjuk och smittar de andra då!
          Simma lugnt!

          Min zoon:
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

          Kommentar

          • gugges
            • May 2003
            • 893

            #6
            men hannen kan du ju flytta... kanske läge att byta lite vatten och som nanc sa, ge ett saltbad! så att hon inte får svamp där fjällen lossnat!!
            Guardians Of Catfish - www.goc.se

            Kommentar

            • Carla
              • April 2003
              • 82

              #7
              Varför matar du med röda mygglarver när du vet att det är dåligt för dem?

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Jag har läst att man ska vara försiktig med salt till scalarer, max 30 ml till 100 liter vatten, men det är inget behandling jag har erfarenhet av själv.
                Hur är det bör man inte vara försiktig med salt till alla sydamerikanska fiskar eller...
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Det är mest Corydoras som är saltkänsliga. Innan jag hade min Sydamerikabiotop hade jag ett sällskapsakvarium med ungfödare, Scalarer och Ancistrus. Körde med salt hela tiden där utan problem, men då var det inte så stora mängder.
                  Hade också en period problem med svamp i mitt nuvarande Sydamerika, då körde jag en halv dl salt till 100 l i flera veckor utan problem. Hade Diskus och tetror och en massa malar, dock inte Corydoras...
                  Tror säkert att en Scalare skulle klara ett nomalt saltbad och sedan få en liten lagom dos salt i vattnet... men det är bara vad jag tror...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • soetiz
                    • October 2002
                    • 377

                    #10
                    Jo men jag vet att de klarar lite salt i karet. jag hade i 0,8 dl i mitt 100 liters förut coh det gick bra.
                    men tack allihop. då ska jag flytta honom så får hon repa sig själv.
                    Simma lugnt!

                    Min zoon:
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

                    Kommentar

                    • kampfisken
                      • September 2003
                      • 666

                      #11
                      Om fisken tycks kippa efter luft, inte har ätit på flera dagar, börjar få svårt att simma (simmar på sidan, snurrar runt, vrider sig som i kramp åt vänster) samt har förlorat i färg är nog det mest humana att avliva denna. Hade en gammal hona som simmade hos mig i 2 år och 8 månader, men den sista månaden började hon utveckla ovanstående symptom så då tog jag upp henne och avlivade henne i isvatten (kallvatten med is och kylklampar i). Verkligen sorgligt men förmodligen det bästa för henne hoppas jag.
                      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                      Kommentar

                      • kampfisken
                        • September 2003
                        • 666

                        #12
                        Om fisken tycks kippa efter luft, inte har ätit på flera dagar, börjar få svårt att simma (simmar på sidan, snurrar runt, vrider sig som i kramp åt vänster) samt har förlorat i färg är nog det mest humana att avliva denna. Hade en gammal hona som simmade hos mig i 2 år och 8 månader, men den sista månaden började hon utveckla ovanstående symptom så då tog jag upp henne och avlivade henne i isvatten (kallvatten med is och kylklampar i). Verkligen sorgligt men förmodligen det bästa för henne hoppas jag.
                        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          off topic: sök på "avlivning hur" på forumet. Där kan du läsa om jordbruksverkets rekomendationer för avlivning av akvariefisk. Att ta ihjäl fisk med hjälp av kyla är det absolut minst humana och rekomenderas inte.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Carla
                            • April 2003
                            • 82

                            #14
                            Det är ju dessutom förbjudet att avliva fisk på det sättet... Dekapitering går mycket snabbare och är inte plågsamt (sägs det).

                            Kommentar

                            Arbetssätt...