Ledsen blå-ciklid hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kling
    • January 2002
    • 4

    Ledsen blå-ciklid hona

    Hej vänner!
    Jag har problem med en av mina blå ciklider. Närmare bestämt honan. Hon har börjat trycka mot botten av akvariet och håller sina fenor mot kroppen. Jag kan inte se några yttre tecken på sjukdom. Hanen simmar på som vanligt. Inga andra fiskar (pansarmalar, otocniclus, neontetror, nättetror, pecoltea, tigerpleco) verkar må dåligt.

    Till saken hör att mina två kakadu-ciklid honor har dött. Båda två var väldigt smala (som om dom åt dåligt) så jag gjorde inte så mkt åt det.

    Jag har gjort ett vattenbyte (15%) förutom dom regelbunda bytena.. varannan var tredje vecka ca 30%

    Kan det vara förgiftning trotts att alla fiskar inte drabbas? Kan jag ha matat FÖR sparsamt?

    Tacksam för svar.

    / Fredrik Kling

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Fredrik,
    Äter honan?
    Tycker inte det låter som förgiftning utan snarare som en invärtes parasit eller liknande.
    Tror knappast heller att det beror på för lite mat.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kling
      • January 2002
      • 4

      #3
      Njaee.. hon åt inte så värst bra. Nu har hon tyvärr dött.
      Smittar dessa parasiter? hur blir man i så fall av med dem?

      / Fredrik

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        För att veta om det smittar måste man ju för det första veta om dödsfallen beror på en sjukdom, för det andra om det rör sig om en parasit, för det tredje vad det är för parasit.
        Dvs det är ganska omöjligt att svara utifrån din beskrivning.

        För att ge mig på en gissning så tycker jag inte det låter som en smittsam sjukdom. De flesta sjukdomar som är smittsamma smittar övriga fiskar relativt snabbt och det verkar de ju inte ha gjort i detta fall.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell


        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...