Hjälp.. vad är det för sjukdom??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helena22
    • September 2003
    • 3

    Hjälp.. vad är det för sjukdom??

    Min slöjstjärt har svullnat upp något enormt och den ser väldigt grotesk ut.. Fjällen står ut på sidorna. vad kan det vara för något? Den simmar runt och den äter, men jag tycker inte att den ser ut att må bra..
    Om man ska avliva vilken är den mest smärtfria och "snällaste" metoden?
    Tacksam för svar!
    Helena
  • dregg
    • September 2003
    • 88

    #2
    Oj det där låter inte bra, men det kanske inte är en livshotande
    sjukdom ? Ja har aldrig haft någon slöjstjärt.
    Men läs om sjukdommar och andra fenomen är på zoopet.

    Att avliva på ett bra sätt har jag med funderat på,
    av mina malar verkar ha nåt fel i magen

    Hoppas du får något bra svar snart !!
    Mvh/Magnus

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #3
      Hej!

      Låter som <b>Dropsy</b>, vet inte vad det heter på svenska...
      Bild - http://users.megapathdsl.net/~solo/puregold/disease/dropsy.html
      TREATMENT: If parasites are likely, treat for them first for 3 days increasing the temperature to 86oF as fast as possible. Do NOT use salt, <u>use epsom salts</u> and use extremely good aeration.
      SOLUTION: Check the temperature of the water when doing water changes.
      Water quality must be maintained.
      Feed antibiotic food in fall when temperatures start to decline in the pond.
      Use a tank heater to prevent temperature drops when air conditioners are used, or when tank temperatures fluctuate more than 2-3 degrees per day.
      Hem sida till Puregold - http://users.megapathdsl.net/~solo/puregold/home.html
      Syptom - http://users.megapathdsl.net/~solo/puregold/disease/disease.htm#symptom

      Läs också:
      <b>Sjukdomar</b>
      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sjukdomar

      <b>Därför blir fiskar sjuka</b>
      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=211

      Olika sjukdomar
      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212



      Mvh, cri

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Dropsy = Vattusot = bukvattensot.
        Bukvattensot
        Fisksjukdom där vätska samlar sig i bukhålan på fisken. Symtom: Fisken blir överdrivet tjock, ofta i kombination med fjällresning. Utstående ögon (Exophthalmus) kan förekomma. Bukvattensot kan mycket sällan botas.
        Nåja det kanske inte är det som cri tror.
        Kan det vara förstoppning.
        Då kan det hjälpa om man höjer tempen en aning.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #5
          Dropsy = bukvattensot
          När fjällen väl står ut brukar fisken vara bortom all räddning tyvärr.
          Jag avlivar fiskar så här:
          Håvar upp den, lägger den på diskbänken, håller ett stadigt tag över fisken med hela handen så den inte kan sprattla till, skär av huvudet bakom gälarna med en vass kniv - ett snabbt och rakt snitt så huvudet verkligen delas från kroppen.

          Gör ett rejält vattenbyte i akvariet sedan och håll koll på de andra fiskarna. Har du inga saltkänsliga fiskar kan du lösa upp ½ ml salt utan jod per liter vatten du har i ditt kar. Låt fiskarna simma i detta i tre dagar, vattenbyte på fjärde dagen. Höj gärna temperaturen lite.

          Fungerar inte saltet och fler fiskar svullnar om magen kan du medicinera med ex. Sera Baktopur eller Baktopur direct. Då gör du först ett vattenbyte och rengör filtret. En hejdundrande medicin som tar kål på även de snälla bakterierna i karet, så därefter gäller filtrering över aktivt kol + nitrivec eller liknande.
          Hoppas jag inte glömt något nu...
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • Helena22
            • September 2003
            • 3

            #6
            Tack alla för svar! Imorse när min far hade tänt akvariet så hade fisken stora blåsor på kroppen, så vi avlivade den så den inte skulle lida mer än den gjort.. Märkliga symtom tycker jag! Nu har vi bytt vatten och gjort rent till dom andra fiskarna, hoppas inte det är något som smittat!
            Helena

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Huga! Låter inget vidare... blir misstänksam över de där blåsorna. Har du kollat ph och nitrit på länge?
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • Helena22
                • September 2003
                • 3

                #8
                ja det har varit ok men jag ska ta kontakt med min zooaffär imorgon där jag brukar köpa fiskarna.. de är väldigt kunniga. Hoppas jag får svar av dom, eller iallafall något medel eller medicin att stoppa i akvariet..
                De andra fiskarna simmar och mår bra iallafall :-)
                Helena

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #9
                  Dropsy kan bero på flera orsaker och är intre en sjukdom. Läs gärna förljande för de finskarna som är kvar:

                  http://www.goldfishinfo.com/ailment1.htm#dropsy
                  <b>Dropsy is not a specific disease</b>, but rather a condition where the fish's abdomen becomes swollen. It causes concentration of the fluids in the body tissues or cavities. This results in swelling of the fish's abdomen, thus creating a pinecone effect. The scales protrude from the body. <font color="red">A sudden swelling of the abdomen (scales may stick out) is known as acute dropsy</font id="red"> <font color="blue">while a slow swelling of the abdomen is known as chronic dropsy</font id="blue">. The actual cause of this swelling could be one of several conditions:

                  <b>Acute Dropsy</b> - Internal bacterial infection can cause internal bleeding and thus cause acute dropsy.

                  <b>Chronic Dropsy - <font color="purple">cancer</font id="purple"></b>: In this case, the abdomen is slow to swell as the cancer affects the fish's internal organs. If the fish is not isolated in the early stages of the disease, it could spread to other fish that are being housed with the ill fish.

                  <b>Chronic Dropsy - <font color="purple">parasites</font id="purple"></b>: Internal parasites can cause dropsy(abdominal swelling) because they are rather large parasites or because of the damage they are causing with the fish's organs. The abdomen tends to swell over a period of time if the fish is infested with internal parasites. It is best to isolate the sick fish at once to help maintain the outbreak of disease with other fish!

                  Goldfish are said to be somewhat more prone to dropsy than other fish. <b>In some cases it is caused by a Costia Infection</b>. Be careful when making this decision. Some fish could be spawning. Symptoms: The body will have a general swelling with protrusion of scales. The eyes may even bulge. Treatment: Dropsy is not very contagious. The earlier it is caught the more likely treatment will be helpful. <u>It is best to up the water temp to about 82-86 degrees and use epsom salts (1/8 teaspoon of epsom salts per 5 gallons) instead of aquarium salts because they will help the fish to lose some of the fluid that has built up</u>. (It is common to think that salts would help, but in reality the fish is bloating and having a hard time ridding its body of fluid; whereas the epsom salts will "draw out toxins"). It is also wise to increase aeration since the temps will be higher. Water quality is very important at this time. This will have to be tried for about 2 weeks. <b>Now if you think the fish is suffering from parasites you will need to treat for them first. </b>

                  <font color="purple"><b>Denna sidan beskriver samma men går mer in i detalj gällande behandling. De flesta sidor jag läst ger inte upp så lätt gällande sjukdommen.</b></font id="purple">

                  http://www.petlibrary.com/goldfish/dropsy.htm
                  <b>remedy: </b>
                  The first thing to do is to contact your vet or petstore for further instruction. In the case of dropsy, it is often hard to make an exact determination of the cause without doing a post-mortem on the fish. It is wise to place an afflicted fish into a quarantine tank will allow time away from competitive tankmates as well as helping to ensure that the condition does not spread. If this is done promptly, the chances of an outbreak amongst the other fish is fairly small.

                  <b>remedy 2 </b>
                  Because this treatment requires frequent bathing of your fish in solution (a process which is stressful to your fish) this remedy is not recommended except under supervision of your vet, or other fish expert.

                  The first task is to begin medicating the tank with an antibiotic in order to remove the initial cause of the dropsy.

                  During the time that your antibiotics are active, your fish should have 2 to 3 one-hour brine treatment sessions a day. This will help break the fluid bond, and speed recovery.

                  THE ONE HOUR TREATMENT SESSION - Within the one-hour time period, your fish should be bathed 2 to 3 times in the brine solution. During one bathing, the fish should only be left in the solution until he shows signs of stress (usually 2 to 4 minutes) and then returned to the medicated tank.

                  MAKING THE BRINE SOLUTION - The solution should be 4 tablespoons of brine salt to one gallon of water for the short-term baths.

                  When antibiotic treatment is over, discontinue any further treatment for 7 days. During this 7-day period, 1 tablespoon of salt can be added to the tank per 5 gallons of water. Treatment may be repeated after this 7-day period if the dropsy does not disappear.

                  Lycka till med resten utav fiskarna!
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...