Fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fanatic
    • July 2003
    • 19

    Fiskdöd

    Mina fiskar dör en efter en... någon som har en aning om vad de brukar kunna bero på?

    Akvariet är ett 310liters, och innehåller, platy, guppy, svärdbärare, tetror, scalarer.. d.v.s ett vanligt sällskapsakvarium.

    De som gått bort är lite av varje.. och inköpta i olika butiker. För en månad sen så ynglade en av guppyn av sig, (20-25yngel) idag lever 2st..

    Man hittar dem döda en efter en.. går oftast bara ett par dagar mellan oxå..

    Vad gör jag för fel?
    310l. Sällskapsakvarium Nybörjare, men det tar sig
  • Manne_74
    • July 2003
    • 533

    #2
    scalarerna kan ju mycket väl käka upp ynglen.. kan du kontrollera vattnen kvaliteten ?? hur pass inkört är karet ?? gammalt/nytt ??
    bytat vatten ? annars testa med det..
    MVH Magnus

    600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
    Red Sea Max Salt med slimline

    Kommentar

    • fanatic
      • July 2003
      • 19

      #3
      Tack för snabbt svar

      Ynglena har jag i ett sådan där flytande yngelakvarium som man kan köpa i butikerna.. så att scalarerna kommer åt dem är ju uteslutet, de verkar snarare bli som små slembollar/geleklumpar i botten på lådan.

      Ska köpa test för vattenkvaliten, kontrollera ph, och nitrit.. borde väl vara en början?
      Själva karet är ett par år, köpte de i början av augusti (beg) bytt vatten ett par gånger sista veckorna p.g.a fiskdöden, verkar inte ha hjälpt direkt.. bytte först förra veckan 30l och igår 60l. Innan har vi inte bytt vatten, för att vi ville få igång de.. varit igång en månad nu ungefär..
      310l. Sällskapsakvarium Nybörjare, men det tar sig

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Med den beskrivningen så låter det mycket som nitrit i vattnet, och kanske smått tokiga pH-värden. Nitrit kommer ofta efter några veckors drift, när tillräckligt mycket överblivet foder och fiskars avföring samlats i vattnet, men innan de nyttiga bakterierna kommit igång.

        Jag tycker du redan i morgon skall ta med vatten till en akvariehandlare och snabbtesta. Köp gärna egna tester. Sedan skall du vara noga med vattenbytena och försöka få upp en del av det lösa skräpet på botten när du tömmer ur vatten. Byt mellan 60 och 100l vatten en gång per vecka.

        Swetrot

        Kommentar

        Arbetssätt...