Fästing/bubbla/böld? Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Fästing/bubbla/böld? Hjälp!!

    Hej!
    Nu på den senaste tiden så har mina fiskar varit sjuka. Jag vet inte vad det är, men har fått hjälp från zoopet & djuraffären. JAg har använt olika mediciner men inen tycks ha hjälpt. Nu idag ska jag testa om det är bukvattensot dom kan ha. men nu till ännu ett problem, för några dagar sen upptäckte jag en lite mörgrön bubbla på min guppyhanes stjärtfena. Vad kan detta vara?? Jag har aldrig sett nått liknande! Han äter & simmar bra!
    Mvh Nova
    Denise
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    #2
    ingen som har en aning?
    Denise

    Kommentar

    • ami
      • March 2002
      • 294

      #3
      Hej.Har han färgen svart på stjärtfenan?

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Hans stjärtfena är röd/orange & svart. Han verkar inte lida av den änn så länge, men jag bara undrar vad det är...?
        Mvh Nova
        Denise

        Kommentar

        • ami
          • March 2002
          • 294

          #5
          Hej.Jag tror det är nån sorts "cancersvulst".Vad jag menade var, om fiskarna inavlas tillräckligt mycket har jag fått mig itutat att det uppkommer sådana här saker.=rätta mig om jag har fel.Han lider nog inte av detta.Detta "fenomen"har varit på tapeten när det gäller svärdbärare framförallt den s.k.berliner-korsningen.Röd m.mycket svarta inslag.Det var rättså vanligt då med upphöjningar(=svaga,ej så stora) på den svarta färgen.Men de levde o mådde bra lika länge som ngn.annan svärdbärare.(smittade inte)Bara nu att det inte är en stor böld m.svagt-rödfärgat "kött".Du skriver "en mörkgrön bubbla"=det förbryllar mig.Då är det ngt.som inte stämmer m.detta.Då får man medicinera.

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            Den bara var där en morgon när jag vaknade vilket jag tycker är mycket konstigt, den sitter som en fästing & ser ut att lossna hur lätt som helst, men jag har provat & den lossnar inte, & är som sagt mörkgrön. Jag har haft honom i ca 1 halv år & bubblan kom för ca en vecka sen. Mycket konstigt! Men jag antar att jag får avvakta & se. Jag frågade igår på djuraffären om dom visste vad det kunde bara, men dom hade aldrig hört talas om nått liknande.
            Tack för svaret!
            Mvh Nova
            Denise

            Kommentar

            • ami
              • March 2002
              • 294

              #7
              Hej igen.Bara det inte är ngt.smittosamt.Då kan den ju spricka o bakterierna kommer ut.Det jag skrev förut är det ju inte då,eftersom han har fått det nu.Du har inget annat litet akvarie att sätta den i så länge?

              Kommentar

              • Nova
                • April 2003
                • 512

                #8
                ja jag kan fixa ett eget åt honom men grejen är det att när mina fiskar måste vara i eget akvarium för att de tex är sjuka eller ska föda elelr nått, så matvägrar de & verkar bli sjuka pga av det. Men iaf så är det ju bättre det än att han smittar de andra. Men vad ska jag göra när han är där? Ska jag medicinera, isånt fall med vad?
                Mvh Nova
                Denise

                Kommentar

                • ami
                  • March 2002
                  • 294

                  #9
                  Det slog mig nu!Du har väl inte köpt ngn. slöjstjärt nyligen??

                  Kommentar

                  • Nova
                    • April 2003
                    • 512

                    #10
                    Nej slöjstjärtarna har jag haft i snart ett år. Jag tog nyss upp guppyn i handen & tog tag i bubblan med en pincett, den gick sönder. Jag har nu lagt guppyn i saltbad.
                    Mvh Nova
                    Denise

                    Kommentar

                    • ami
                      • March 2002
                      • 294

                      #11
                      Bra!lycka till!

                      Kommentar

                      • Nova
                        • April 2003
                        • 512

                        #12
                        Varför undrade du om jag hade köpt nya slöjstjärtar? Jag hoppas att han blir bra nu & att jag inte gjorde det värre för honom...
                        Mvh Nova
                        Denise

                        Kommentar

                        • ami
                          • March 2002
                          • 294

                          #13
                          Jag trodde detta kunde vara en karplus.Den följer rättså-ofta med slöjstjärtar(den tror jag är grönaktig också).Karplusen sitter på dem när man köper dem.Har hänt mig flera ggr.då jag ej sett detta förrän jag kommit hem.Det är konstigt,men ser en slöjstjärt en karplus så simmar han vettskrämd som en silverhaj.De simmar rel.dåligt normalt men en karplus i sikte =då blir det fart.

                          Kommentar

                          • Nova
                            • April 2003
                            • 512

                            #14
                            Okej kan vara bra att veta... Tack för hjälpen!
                            Mvh Nova
                            Denise

                            Kommentar

                            Arbetssätt...